Dopravní podniky jsou přitom městské společnosti, radnice je dotují a v případě, že nemají dost peněz, kvůli tomu zdražují jízdné.
Například v Praze zastupuje Dopravní podnik advokátní kancelář Brož, Sokol a Novák. Z každého černého pasažéra, kterému soud nařídí zaplatit zhruba 5300 korun, dostane tři tisíce. Na dopravce zbude 950 korun, zbytek spolknou ostatní výlohy.
Jen loni zažalovala kancelář přes 56 tisíc lidí. Tvrdí, že tak vydělá okolo 50 milionů ročně. Dopravnímu podniku přitom chybí peníze a loni musel zdražit jízdné o víc než 60 procent. Advokátní kanceláři navíc platí roční paušál milion korun, uvedla ČT.
Podle mluvčí Dopravního podniku Michaely Kuchařové podnik sám tento stav změnit nemůže.
"Je to právě částka, která přísluší pouze advokátovi a tedy osobě, která je licencována k určitému povolání," řekl ČT advokát Jan Brož. Podle právníka Václava Sládka však záleží na dopravním podniku, na jaké sumě se s advokátem dohodne.
Také dopravní podnik v Hradci Králové využívá služeb advokátní kanceláře. Ta si z celkové částky 5157 korun ponechá 3150 korun. Naproti tomu v Ústí nad Labem podává žaloby na pasažéry sám dopravní podnik s pomocí svého právního oddělení.