Předvolební billboard ČSSD v Praze. (13. května 2010)

Předvolební billboard ČSSD v Praze. (13. května 2010) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

ČSSD v Senátu odstartovala boj za povinně levnější volební kampaně

  • 99
ČSSD podle očekávání získala v prvním kole podporu Senátu pro novelu, kterou chce omezit stranické náklady na volební kampaň na 80 milionů korun ročně. Současně chce zakázat firmám sponzorování stran. Od jednotlivců by navíc směly získat darem nejvýše jeden milion korun za rok.

Sociálnědemokratickou novelu volebních zákonů a zákona o politických stranách ve středu Senát poslal k dalšímu posouzení svým výborům.

"Tento návrh zákona by měl přispět k větší transparentnosti ve financování politických stran, zejména výdajů na volby. Zároveň má do jisté míry protikorupční povahu, protože omezí tlak na získávání prostředků za jakoukoli cenu," obhajoval předlohy místopředseda ČSSD Jiří Dienstbier.

Pochybnosti o naplnění těchto cílů neskrýval daňový poradce a senátor ODS Petr Pakosta, podle něhož se limity budou obcházet. Adolf Jílek z TOP 09 označil snahu za chvályhodnou, ale spornou, omezení sponzoringu podle něj povede k nárůstu fiktivních dárců. Neúspěšně doporučoval normy vrátit k přepracování.

Omezení nákladů na kampaň dříve neúspěšně prosazovala ve Sněmovně KSČM, která chtěla hranici 50 milionů korun pro parlamentní a 20 milionů pro krajské a obecní volby. Možnosti transparentnějšího financování stran zpracovávalo také ministerstvo vnitra, jeho analýza s limity na volební výdaje nepočítá.

Přesto vládní koalici možná nezbude, než na požadavky opozice kývnout, pokud bude chtít prosadit svůj volební kodex. Podle ústavy totiž volební zákon musí být schválen ve stejném znění sněmovnou i Senátem, v němž mají sociální demokraté většinu.

ČSSD se nelíbily příspěvky vládním stranám od Bakaly

ČSSD měla po předloňských parlamentních a komunálních volbách dluh ve výši 360 milionů korun. Na rozdíl od ní si na nedostatek sponzorů nestěžovaly vládní strany. Finančník Zdeněk Bakala mezi ně rozdělil téměř 30 milionů korun, na což ČSSD poukazovala.

Limit 80 milionů korun má platit pro volby do Sněmovny, Evropského parlamentu a krajských zastupitelstev. V případě senátních voleb by měl být limit tři miliony korun ročně na každého kandidáta.

Samotní kandidáti by pak podle předlohy nesměli do kampaně investovat více než 300 tisíc korun. S omezením nákladů na kampaň před komunálními volbami novela nepočítá, dodatečně ale zavede výdaje prezidentských kandidátů na kampaň při očekávané přímé volbě prezidenta.

Platby za reklamu vlastníkovi plochy

ČSSD chce také uzákonit, aby strany musely platit za reklamní plochy přímo jejich vlastníkovi. Vyúčtování nákladů na kampaň by musely předkládat sněmovnímu kontrolnímu výboru pod hrozbou ztráty části státního příspěvku.

Novela má také zavést zveřejňování výročních finančních zpráv stran na internetu. Místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková (ČSSD) chce předlohami zavést povinné zastoupení žen na kandidátkách.

Novelu předložilo 11 senátorů v čele s Dienstbierem. Kromě sociálních demokratů se pod ni podepsali tři zástupci KDU-ČSL v čele s Petrem Pithartem, Alena Dernerová za Severočechy.cz a Marta Bayerová z KSČM.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video