Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concordy a jejich bezpečnost

  19:57aktualizováno  19:57
Concorde byl téměř 25 let symbolem luxusu. Historicky bylo vyrobeno pouze 20 těchto nadzvukových letadel na světě, v provozu je jich 13, přičemž 7 jich vlastní British Airways a 6 Air France. Průměrná cena zpáteční letenky z Londýna do New Yorku concordem je zhruba 10 070 dolarů.

“Ačkoli je Concorde všeobecně považován za nejbezpečnější letecký dopravní prostředek, řada nehod vyvolává pochybnosti o bezpečnosti letounu,”píše BBC online. V lednu jeden concorde flotily British Airways nouzově dvakrát přistál během 24 hodin, a v říjnu dokonce upadl kus křídla jednoho letounu během letu. Od srpna 1998 do července 1999 došlo údajně ke 130 incidentům, o kterých ale později letecká společnost prohlásila, že se nijak neliší od běžných nepodstatných událostí jiných komerčních letadel.

Shodou okolností den před nehodou prohlásila mluvčí British Airways, že jeden letoun byl stažen z provozu poté, co se zvětšily trhliny na křídlech. Trhliny se objevily na křídlech všech sedmi concordů BA již před několika měsíci a podle expertů výrobce neměly žádný vliv na bezpečnost provozu letadla a cestujících. Mluvčí Air France stejný den rovněž přiznala trhliny na čtyřech ze šesti jejich concordů a ujišťovala, že to neznamená pro cestující žádné riziko.

Ani jedna z těchto leteckých společností nenaznačila, že by s lety svých concordů, vyrobených v letech 1975 až 1980, chtěla přestat. Naopak, obě společnosti doufají, že letadla budou létat ještě dalších 14 – 15 let, což je daleko více, než se původně předpokládalo. Letečtí experti kdysi vypočítali, že letoun vydrží 6 700 cyklů, přičemž jeden cyklus se rovná jednomu transantlantickému letu. S tím, jak se stáří letadel blíží ke 24 letům, byl počet cyklů nedávno zvýšen na 8 500 cyklů, což při dnešní frekvenci letů concordů znamená, že by mohly létat až do roku 2006.

“Toto prodlužování životnosti je zcela normální s tím, jak se vyvíjejí a zlepšují technologie kontroly,”

prohlásil těsně před havárií Malcolm English, vydavatel odborného časopisu Air International. David Learmount, expert z časopisu Flight International Magazine, poukázal na to, že concordy nelétají tak často jako jiná letadla. “To, co způsobuje stáří letadla, není skutečné stáří letadla, ale jeho opotřebování lety. V podstatě je tedy možné říci, že letadlo není staré 25 let, ale pouhých pět let,” uvedl.

Konstatoval, že fenomenální rychlost letounu přes 2000 kilometrů za hodinu značně zatěžuje kostru letadla. “Ale na druhou stranu je také letounu prospěšná,” poznamenal. Povrch letadla se během letu natolik rozžhaví, že vlhkost se kolem obalu letadla okamžitě vypaří, takže zde zcela odpadá problém s korozí. Na nenadzvukových letadlech naopak vlhkost přimrzne k povrchu letadla.

“Ačkoli concordy tvoří pouhý zlomek celkové letecké flotily British Airways, dělají zázraky pro pozvednutí prestiže společnosti. Jejich služeb využívá velké množství zámožných Američanů, kteří by si žádný jiný druh letadla ke svým cestám nevybrali,” dodal Learmount.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Další z rubriky

Krysí polévkou proti kocovině. Mexická politička bojuje za tradiční pokrm

(Ilustrační snímek)

Léčí chřipku, navrací libido a pomáhá s kocovinou. Tedy alespoň podle místních. Polévka caldo de rata je v srdci Mexika...

Historik: V Rusku dnes nejde legálně téměř nic. Bez korupce ani podnikat

Ruský historik Alexej N. Kelin zastupuje v české vládní radě pro národnostní...

V dnešním Rusku se dá všechno koupit a prodat, legální cestou ale nejde téměř nic, to hned přijdou problémy, říká...

Mugabe promluvil k národu. Zimbabwským prezidentem chce zůstat nadále

Svržený zimbabwský prezident Robert Mugabe. (17. listopadu 2017)

Zimbabwský prezident Robert Mugabe v neděli večer promluvil ke svému národu krátce po osmé hodině večer našeho času....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.