Piloti odhalili potíže až v závěrečné fázi letu, kdy se chystali přistát na newyorském Kennedyho mezinárodním letišti.
Letadlo, na jehož palubě bylo 96 cestujících a devět členů posádky, postihly trvalé vibrace. Nikdo nebyl zraněn.
"Stroj celou dobu letěl bezpečně a bez potíží přistál," řekla agentuře AFP mluvčí společnosti British Airways.
Technici letadlo ihned zevrubně prohlédli a zjistili, že za letu odpadla část směrovky.
"Chybějící spodní část směrovky neměla vliv na bezpečnost, protože stroj je schopen bez ní fungovat," tvrdí mluvčí přepravní firmy.
British Airways zahájila interní vyšetřování. Letadlo se o víkendu bez cestujících vrátilo na londýnské letiště Heathrow.
"Naši inženýři letadlo kontrolují a provádějí nezbytné opravy," podotkla mluvčí British Airways.
Směrovka nadzvukového letounu se skládá celkem ze čtyř částí. Podle pilotů, kteří mají s concordy zkušenosti, je však stroj schopen letu i s jedinou funkční částí.
"Za normálních podmínek všechny čtyři části nejsou potřeba. Využívají se jen při vzletu, nebo pokud vane silný boční vítr," řekl BBC Jock Lowe, který s concordem létal. Podle něj nešlo o závažný problém.
Navzdory tomu celý případ vyvolal nové pochyby o využití stárnoucích concordů, jež létají už čtvr století a využívají je jen dvě letecké firmy - kromě British Airways ještě Air France.
Britská média připomínají, že ztráta části směrovky je čtvrtým případem různých technických potíží concordů za posledních šest týdnů.
Stále se také vzpomíná na tragickou nehodu z července 2000. Na pařížském letišti Charlese de Gaulla havaroval startující concorde.
Zahynulo všech 109 lidí na palubě a další čtyři lidé na zemi. Šlo o první tragickou nehodu spojenou s těmito nadzvukovými letouny.
Concordu společnosti British Airways upadla koncem roku 2002 během letu z Londýna do New Yorku část směrovky. (4. prosince 2002) |