Expozici nazvanou Toto je Afrika tvoří fotografie cestovatele a stavebního magnáta Yua Huipinga a od jejího otevření ji vidělo více než 141 tisíc lidí, píše britský Guardian.
Ti mohli obdivovat křičícího černošského chlapce vedle záběru na rozzuřenou gorilu nebo obraz srovnávající lidskou a opičí ruku. Někteří lidé se také podle kurátorů výstavy podobají také žirafě nebo gepardovi.
Jako první si rasisticky působící výstavy všiml instagramový uživatel Edward E Duke z Nigérie a ve veřejném příspěvku se muzea zeptal, proč „dává fotografie lidí jedné konkrétní rasy vedle divokých zvířat“. A stížnosti Afričanů žijících v Číně i mimo ni se začaly množit.
Muzeum výstavu po záplavě kritiky zavřelo, ale nařčení z rasismu se brání. Podle něj se srovnávání lidí se zvířaty v čínské kultuře považuje za kompliment. Jeden z kurátorů expozice Wang Yuejun v tomto smyslu zmínil tradici horoskopů, ve kterých si lidé běžně podle data svého narození hledají, co jsou za znamení - ta v Číně tvoří zvířata jako kůň, had nebo opice.
„Cílovou skupinou byli hlavně Číňané. Muzeum však chápe, že obrazy urazily naše africké přátele, a byly proto odstraněny z respektu k jejich obavám,“ uvedl kurátor v prohlášení.
Křičící dítě vedle opice, muž vedle geparda. Výstava pobouřila Afričany:
Rasismus projevený na výstavě však není v Číně zdaleka výjimkou. Jen za tento týden byl už druhý. Tamní populární chatovací aplikace WeChat se totiž musela omluvit poté, co její software použil při překladu čínského výrazu „černý cizinec“ do angličtiny slovo „negr“.
To je přitom v angličtině naprosto nepřijatelné. K tomuto překladu navíc docházelo především ve větách, které „černého cizince“ zmiňovalo v negativním kontextu.
Přímo transoceánské spory loni vyvolala reklama, ve které se černoch po vyprání změní ve vymydleného Asiata. Výrobce prášku nařčení z rasismu odmítl s tím, že jsou zahraniční média jsou přecitlivělá (více zde).
Tyto příklady tak podle listu The Washington Post ukazují, jak pomalu se mezi Číňany mění zažité stereotypy a předsudky i přesto, že s africkými zeměmi v posledních letech masivně obchodují.
Pobuřující čínská reklama na prací prostředek: