Peking investuje každoročně zhruba 1,3 miliardy dolarů (asi 295 miliard korun) do šíření čínských médií na globální úrovni, tvrdí autoři nové zprávy organizace Reportéři bez hranic (RSF). Tyto investice umožnily v posledních letech čínským státním médiím drasticky zvýšit jejich mezinárodní dosah.
Čínská globální televizní síť vysílá nyní ve 140 zemích, rádio China Radio International vysílá v 65 jazycích. Až 250 tisíc dolarů (5,6 milionu korun) utratí čínské úřady za reklamu, jenž propaguje čínské zájmy v západním tisku.
Čínská vláda navíc aktivně skupuje podíly v zahraničních médiích, což často vede k sebecenzuře sdělovacích prostředků a v některých případech i propouštění redaktorů.
Podle Reportérů bez hranic loni v září propustil jihoafrický server IOL, v němž má Peking 20procentní podíl, redaktora, který psal o utlačování etnických menšin v Číně.
Podle zprávy RSF pořádají čínské úřady mimo jiné řadu vzdělávacích akcí, jimiž cílí zejména na novináře z rozvojových zemí. „Peking získá na svou stranu mnoho žurnalistů tím, že je pozve na okázalé, proplacené cesty a semináře v Číně,“ píší autoři zprávy, podle nichž si tak vláda zajišťuje příznivou publicitu.