Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína protkává Himálaj železnicí, Indii tím drtí vojensky i ekonomicky

  12:50
Peking se drží své letité strategie a himálajský region u hranic s Indií rychle prošpikovává silnicemi i železnicí. Oproti Indii, jejíž projekty podél čtyři tisíce kilometrů dlouhé hranice váznou. Říše středu tak nad svým rivalem získává výhodu pro ekonomickou i případnou vojenskou invazi.
Asfaltová silnice ve výškách kolem pěti kilometrů nad mořem, která vede až pod

Asfaltová silnice ve výškách kolem pěti kilometrů nad mořem, která vede až pod osmitisícové vrcholy Himálají (na obzoru), není pro Číňany žádný problém. | foto: Petr Štefan, iDNES.cz

Stařičký džíp se pár desítek kilometrů za tibetským Šigatse škrábe do průsmyku Gatso La. Po chvíli míjíme oprýskanou cedulku s číslem 5220. I v této nadmořské se vine do dáli moderní silnice, kterou by mohli Číňanům závidět i Švýcaři.

Širokou vozovku s odolným asfaltem, která protkává himálajské pasy ve stejné výšce jako je základní tábor pod Mount Everestem, tu ale Číňané nevybudovali pro pár zahraničních turistů, kteří se zasněně toulají po střeše světa.

Osvědčená strategie Mao Ce-tunga

Perfektní infrastruktura vzniká na čínské straně Himálaje především kvůli rychlým přesunům armády v případě vojenského konfliktu a ekonomickým výpadům stále sebevědomější Číny do bohatnoucích států jižní Asie. Rychle se rozvíjející říše středu ale také prahne po nerostných surovinách.

Vztahy obrů

V Číně a Indii, které spolu sdílejí čtyři tisíce kilometrů dlouhou hranici, žije dohromady čtyřicet procent světové populace. Obě země mají dohromady čtyři miliony mužů a žen ve zbrani a vlastní jaderné zbraně. Jejich vzájemný obchod se pohybuje kolem šedesáti miliard dolarů ročně a vůdci obou zemí zdůrazňují, že mezi Pekingem a Dillí žádná rivalita není. Po válce v roce 1962 ale státy obnovily vzájemné diplomatické styky až v roce 1976 a dodnes se přou o několik území na hranici (viz mapa). Kromě toho řeší spory ohledně dodávek plynu a vodních zdrojů. Překážkou ve vzájemných vztazích je také Tibet. Indie totiž na svém území hostí nejvyššího tibetského duchovního dalajlamu, kterého Čína považuje za separatistu.

Číňané se přitom pouze drží své prastaré taktiky. Už Velký kormidelník Mao Ce-tung v padesátých letech věděl, že si Tibet porobí jen když armáda a po ní hospodářští kolonizátoři budou mít na náhorní plošinu a do Himálaje po čem přijet. Tibet spojil se sousedními provinciemi silnicemi i za cenu obrovských finančních a lidských ztrát.

Strategie se osvědčila a nyní se jen posouvá na úpatí Himálaje. Na druhé straně zdejších velikánů se skrývají nejen trhy s miliony zákazníků, ale také hospodářský a ekonomický rival Indie, se kterým Čína svedla v roce 1962 krvavý konflikt a dodnes se s ním pře o společnou hranici.

Indie v podhůří Himálaje tápe

Na indickém úbočí nejvyššího pohoří světa je však situace s budováním infrastruktury docela jiná. Indie si dosud ve výbušném příhraničním regionu své priority nestanovila a velkolepé železniční a silniční projekty zůstávají jen v hlavách inženýrů.

"Čína předčila Indii nejméně ve třech aspektech - ve schopnosti vymyslet velké a komplexní projekty, rychle je zrealizovat a v prozíravosti, jak stavby využít pro své strategické a ekonomické cíle," říká Šašang Joši z londýnského institutu Royal United Service.

A tak zatímco Indie, která má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, nesměle plánuje rozšířit tratě do Nepálu a Bhútánu a lopotí se s železnicí do Kašmíru, Čína už začala budovat trať do Šigatse a dále do Jatungu jen pár kilometrů od pasu, který spojuje Tibet s indickým státem Sikkim. Právě tudy by mohlo Indii začít zaplavovat čínské zboží.

Kromě toho začal Peking stavět 770 kilometrů dlouhou železnici, která spojí Lhasu s Khasou na hranici s Nepálem. Celou zemi tak propojí s čínskou železniční sítí a Káthmándú výhledově zbaví závislosti na indických výrobcích.

Infrastrukturní propast

Odborníci zvedají varovně prst a upozorňují, že čínské budování železnic a silnic, na které Indie neodpoví v podobném gardu, může do budoucna pro Dillí představovat ekonomickou a bezpečnostní hrozbu. Kvalitní komunikace také mohou rozseknout táhlé dohady o sporná území.

Po silnicích k hranici s Indií nebo Nepálem jezdí i turisté, hlavně jsou ale určené pro rychlé přesuny čínských vojáků.

Moderní vozovky, které křižují náhorní plošinu v Tibetu, využívají i motorizovaní nomádi.

Náklaďáky brázdí trasu z tibetské Lhasy na hranici s Nepálem.

Infrastrukturní propast mezi národy, ve kterých dohromady žije 40 procent všech obyvatel zeměkoule, lze dobře vidět na příkladu železnice, kterou Indové staví do Kašmíru. Po čtvrtstoletí trápení položili stěží čtvrtinu 345 kilometrů dlouhé trati.

Rivalita národů

Podle průzkumu BBC vidí Indii negativně 47 procent Číňanů a vztah k jižnímu sousedovi se stále zhoršuje. V Indii nahlíží Čínu negativně 38 procent lidí.

Stavba, u které měli papaláši přestřihávat slavnostní pásku už před čtyřmi lety, se protahuje kvůli technickým problémům, nedostatku financí i únosům inženýrů, které páchají zdejší povstalci. Největší optimisté věří, že by po trati mohly první vlaky projet v roce 2017.

I toto datum je ale ohrožené a indičtí inženýři se vymlouvají na velmi složitý terén. Na úctyhodné stavbě je 109 kilometrů tunelů a více než 780 mostů. Nejvyšší z nich se bude tyčit ve výšce 387 metrů, tedy o 63 metrů výše, než měří Eiffelova věž. Trať v jednom místě překoná kótu 3352 metrů nad mořem.

Důvodů ke konfliktu jaderných mocností je stále dost

Veškeré plány Indů ale blednou ve srovnání s čínskými projekty. Například 1140 kilometrů dlouhou trať z Čching-chaj do Tibetu postavili Číňané za pět let. Nejvýše položená železnice světa šplhá až do výšky více než pět tisíc metrů a překonává oblasti věčného sněhu a ledu.

Zatím to tedy vypadá, že pokud se téměř po půl století od vzájemného konfliktu proti sobě opět postaví armády, které dohromady čítají čtyři miliony mužů a žen ve zbrani, budou mít Číňané navrch. Důvodů, proč by se měly jaderné mocnosti poprat o post asijského lídra existuje stále dost a dost. (viz box)

MAPA: Himálájaské rivalství
Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah tělo ubodaného muže hodil do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...