Vzhledem k menšímu rozsahu učiva v zúžených osnovách pro lehce mentálně postižené žáky je zejména ve vyšších ročnících obtížné z nich přejít do běžné školy.
Statistiky inspekce vycházejí ze souboru 444 škol, na kterých se průzkum uskutečnil v obou letech. „Na těch 400 školách se 400 Romů během jednoho roku přesunulo z programu pro lehce mentálně postižené do běžného,“ řekl novinářům po jednání vlády ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Považuje to za argument pro Evropskou komisi, že se situace Romů v tuzemském vzdělávacím systému zlepšuje.
Česko totiž opakovaně čelí výtkám od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu „D. H. a ostatní proti České republice“ z roku 2007, který poukázal na neoprávněné zařazování Romů do praktických škol. Loni na podzim se Evropská komise formálně obrátila na Českou republiku s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace romských dětí.
Přibývá Romů v hlavním vzdělávacím proudu
Zatímco počet Romů vzdělávaných podle redukovaného programu meziročně klesl o 11 procent, přibylo romských dětí v hlavním vzdělávacím proudu. „Došlo ke snížení počtu žáků, kteří se dostávali do praktických škol nebo byli na základní škole, ale v tom režimu pro lehce mentálně postižené,“ uvedl ministr. Považoval by proto za nespravedlivé, kdyby Evropská komise i nadále mluvila o systémové diskriminaci. Nevyloučil však, že na některých školách mohou být Romové stále znevýhodňováni. Pak podle něj selhal ředitel, který se bude muset zodpovídat případné kontrole České školní inspekce.
Zúžení obsahu učiva základní školy se méně využívá nejen u romských žáků. Celkově byl ve sledovaných školách zaznamenán pokles počtu žáků v tomto programu o čtvrtinu, tedy o 3 638 dětí. Z dalších statistik vyplývá, že přibývá dětí s lehkým mentálním postižením, které jsou integrovány v běžných třídách.
Ministerstvo školství uvažuje o zrušení přílohy pro žáky s lehkým mentálním postižením, která právě zahrnuje menší rozsah předepsané látky.