Přípravy večeře v prostorné kuchyni provází čilý ruch. Starší muž se z talíře snaží uzmout felafel jako rychlý zákusek, dostane ale od ženy naoko vyčítavé plácnutí přes prsty. Rozveselení hosté se přesunují k přeplněnému stolu s jídlem, nad kterým visí blízkovýchodní dekorace.
Je to idealizovaný pohled na sešlost u večeře v typické arabsko-americké domácnosti - nebo aspoň takový dojem dělá na diváka televizní reklama, za kterou stojí americká Ústřední zpravodajská služba (CIA). Snaží se do svých řad totiž nalákat americké Araby, píše agentura AP.
"Tvůj národ, tvůj svět," hlásá z obrazovky muž s blízkovýchodním přízvukem.
Kamera se mezitím vzdaluje, arabská slavnost v atraktivním americkém bytě se pomalu ztrácí ze záběru, až se nakonec na obrazovce objeví pohled na Spojené státy z vesmíru. "Vyplatí se je chránit... Kariéra v CIA," zazní.
CIA poprvé útočí na city
Reklama, kterou hodlá CIA uvést v televizi a na internetových stránkách do dvou měsíců, představuje čerstvý krok americké zpravodajské služby při rekrutování nových pracovníků. Dosud její inzerce na internetu, v tisku a ve vysílání nabízely řadu kariérních možností, nikdy však přitom nebyl použit osobní příběh či vyprávění.
Nová reklama má být součástí ambiciózní snahy CIA získat do svých řad členy komunit, které pokládá za klíčové při snižování nebezpečí terorismu. Má dokonce pětiletý plán zaměřený na zlepšení arabských a jiných jazyků.
Přesto by ale reakcí na kampaň mohl být odpor amerických Arabů, kteří se mnohdy necítí rovnoprávnými členy americké společnosti, podotýká AP. Řada Arabů v USA stále podezřívá vládu, že je sleduje například při jejich sešlostech v mešitách a na jiných místech.
Reklama osloví každého, míní expert
V polovině listopadu odvysílala CIA čtyřiceti lidem ze srdce michiganské blízkovýchodní komunity reklamu pro rekrutování amerických Arabů a také spot zaměřený na přilákání služeb Američanů íránského původu. Oba příspěvky se setkaly s velmi pozitivními ohlasy.
Profesor technologické univerzity v Detroitu Daw Alwerfalli pochválil neformální styl reklamy. Hrdě dodal, že jeho syn byl v šotu jedním z účinkujících. "Osloví to každého. Ukazuje to, že CIA záleží na integritě rodiny," poznamenal.
Divačka Suehaila Amenová označila reklamu za vizuálně atraktivní, ale prý ji tolik neoslovila, neboť nevyjádřila příliš jasně své sdělení. "Viděla jsem rodinu, jak společně večeří a dělá, co my umíme nejlíp - objímání, polibky u jídla a dobrou společnost -, ale nepochopila jsem, co je na tom důležitého pro CIA," sdělila své dojmy z promítání.
Na vypravěčský a rodinný styl reklamy CIA vsadila po konzultaci se svými zaměstnanci s blízkovýchodními kořeny. Ti si prý chtějí zachovat vazby na svůj původ i jako oddaní pracovníci Spojených států. Zdůraznili také touhu pracovat v pozicích, kde mohou zúročit své zkušenosti.
"Je pro ně důležité vědět, že rozumíme, jak je pro ně jejich kultura důležitá. Musí mít jistotu, že o ni nepřijdou, jakmile začnou pracovat pro CIA," uvedla Christina Petrosianová, šéfka marketingu americké Ústřední zpravodajské služby.
Se svým týmem reklamu natočila ve stejném hollywoodském studiu, kde před více než 50 lety vznikl seriál I Love Lucy. Ten tehdy bořil etnické bariéry tím, že v něm vystupoval americký herec kubánského původu Desi Arnaz.
Podle Petrosianové reflektuje nová reklama CIA autentický úryvek ze života amerických Arabů, se kterým se tato část publika ztotožní. "Pořád dokola slyšíme 'přihlásit se u CIA by mě nikdy nenapadlo'," říká. "Vysíláním reklamy se zaměřením na Blízký východ ale snad ten zájem vytvoříme."