Chládek na tartanu radí, uklidňuje, hecuje, chválí i kárá. „Koukejte se pořád na mě a přitom driblujte, jako kdybyste měli balon přilepený na ruce,“ říká dětem ministr a ptá se jich na jména. „Teď si sedněte na bobek,“ pokračuje už krapet zadýchaně.
Hodina má spád, cvičení se rychle střídají. Žáci chvíli skáčou s míčem mezi nohama, pak zkoušejí dvoutakt. „V klidu, v klidu, pojď blíž,“ radí ministr otcovsky drobné dívce. Jindy zase páťáky popohání.
Školáky tělocvik s ministrem docela chytne. „Ivet, běž, dělej. Kájo, dej menší,“ překřikují se poté, co je Chládek rozdělí na dva týmy, které spolu zápolí v dovednostech s míčem. Možná se chtějí i ukázat před dnešním hostujícím učitelem.
Chládek, který v Novém Strašecí chodil na gymnázium a bydlí v nedalekém Rakovníku, se nakrátko vrátil do doby, kdy učil právě tělocvik a základy společenských věd. „Je to už téměř patnáct let. Vzpomínám na to období velmi rád,“ uvedl. Basketbalovou hodinu oprášil právě z časů, kdy sám cepoval tehdejší školáky.
Ti dnešní jsou podle něj více neohrabaní a méně se hýbou. Školám chce proto umožnit, aby zavedly třetí hodinu tělocviku. Tu by formou pohybových a míčových her odpoledne vedli zejména trenéři ze sportovních klubů (více čtěte zde). V pondělí zmínil, že peníze na jejich odměny by mohly být od září 2015.
Chládek: Dokážu si představit, že budu někdy opět učit
Pětačtyřicetiminutovka se chýlí ke konci tak rychle, jak umí snad jen tělocvik. Chládek proto zvedne ruku a zavelí: „Závěrečná soutěž!“ Jeden za druhým zkouší páťáci trefit zblízka koš. Kdo neuspěje, končí.
Liška učil šesťáky o povodních |
Král střelců pak už jen s ostatními dětmi odpoví na ministrovo zvolání „dnešní hodině nazdar“ sborovým „zdar“ a zaběhnou si kolečko na uvolnění svalů. „Líbilo se mi to,“ hodnotí Chládkův výkon Bára Rendlová. „Jo, šlo mu to,“ přitakává Mirek Skála a jejich spolužáci souhlasně kývají hlavami.
Ministr má ke sportování velmi blízko. Například běhá dlouhé tratě, býval i přísným fotbalovým rozhodčím. S oblibou také zdůrazňuje, že není jen ministrem školství a mládeže, ale i tělovýchovy. Poznat je to i na webu ministerstva, na kterém se rád ukazuje ve společnosti úspěšných sportovců.
Kampaň Chci učitMinistr školství Marcel Chládek učil tělocvik v rámci projektu obecně prospěšné společnosti Eduin Chci učit. Kromě Chládka se postavil za katedru i jeden z jeho předchůdců Ondřej Liška, ale i chovatel ovcí, PR manažerka nebo programátor. Kampaň chce zvýšit společenské uznání učitelské profese a upozornit na její význam. |
V Novém Strašecí se zastal i kolegů tělocvikářů, kterým se někdy vyčítá, že se moc nepředřou. „Pokud se opravdu snažíte dělat hodinu zajímavou pro děti, tak musí být dopředu naplánovaná. Tělocvik je náročnější i co se týká zodpovědnosti učitele, je tady daleko větší možnost úrazu,“ řekl Chládek.
Prý si i dokáže představit, že po letech v politice se k učení zase vrátí. A to i přesto, že by místo ministerské či senátorské měl výplatnici učitelskou. „Pokud bude plat, jak si představuji já. Protože 28 tisíc hrubého třeba na vesnické školy je plat představitelný i pro uživení rodiny,“ uvedl a opět se vrátil do role ministra.
Podívejte se, jak Ondřej Liška učil přírodopis (16. června 2014):
2. října 2013 |