Chcete si sáhnout na hranici čtenářských možností? Otevřete Melancholii Jona Fosseho

  9:12
Současného norského prozaika a dramatika Jona Fosseho (1959) není potřeba českému publiku představovat úplně od nuly. Ve světě jeden z nejuváděnějších současných dramatiků se poslední roky zabydlel i na tuzemské divadelní scéně.
Jon Fosse, současný norský prozaik a dramatik

Jon Fosse, současný norský prozaik a dramatik | foto: http://guroluro.files.wordpress.comKavárna

Dosud bylo v České republice inscenováno pět jeho her, asi nejvýraznější z tuzemských nastudování je dvojinscenace Zima, Syn, kterou režisér J. A. Pitínský připravil v Ostravě roku 2005.

Z prozaického díla byly do češtiny dosud přeloženy Fosseho prózy Mámení a Ráno a večer, a nyní je kompletně k dispozici i autorův stěžejní, dvojdílný román Melancholie, za který získal Cenu Severské rady za literaturu.

Plesnivá skvrna v ložnici

o knize

Jon Fosse: Melancholie II.

Přeložila Barbora Grečnerová, fotografie Jan Horáček. Nakladatelství Dauphin, Praha, 160 stran, náklad 600 výtisků, doporučená cena 228 korun.

Jon Fosse: Melancholie II; obal knihy

Fossův styl řezavě surových románových básní je v evropském kontextu nepřehlédnutelný, obdobně jako třeba rukopis o dvě generace mladší polské básnivé pěvkyně mediální prázdnoty Doroty Maslowské (1983). Koktavý rytmus experimentální prózy a lyrizovaná, až maniakálně se opakující skrumáž vět vytváří ve Fosseho díle vnitřně uvěřitelnou dramatickou smršť a překvapivě silný příběh - ostře rozevřený navzdory zdánlivé nepříběhovosti, mlžné melancholii a bolesti. Pokud ovšem čtenář na takovou cestu Fosseho románovým běsným světem přistoupí. K tomu je nutný dostatek soustředění, trpělivosti, síly; je třeba překročit úvodní skepsi a podezření z autorova podvodu, z intelektuálního kýče.

S Fosseho dílem se to má totiž podobně jako s uhranutím nad stropní plesnivou skvrnou v ložnici. V horečnatě rozjitřeném vnímání v ní lze spatřit celý život, ve střízlivosti ovšem spíše jen stěží odstranitelnou šmouhu, která dráždí. A právě tento rys Fosseho tvorby - dráždivost i masochistický požitek z rozjitření - je maximálně soustředěn v dvojrománu Melancholie.

Důstojnost stařeny na latríně s rybou

Melancholie I. vyšla v nakladatelství Dauphin předloni. Samotný autor měl mezi oběma vcelku volně na sebe navazujícími díly čtyřletou přestávku, takže není potřeba láteřit, že s vydáním Melancholie II. čekalo pražské nakladatelství dva roky (nicméně mediálně to asi nebyl zdařilý tah, neboť o prvním díle nebyla v Česku publikována téměř žádná recenze). Ostatně Melancholie II. funguje sama o sobě. Ovšem a nicméně: bez znalosti předchozího románu se čtenář připraví o spoustu detailů a pikantních propojení.

Jon Fosse: Melancholia I, II; obal knihy - na kterém je obraz malíře Larse Herterviga (1830-1902), o němž kniha Melancholie pojednává.

Oba romány spojuje skutečná postava norského malíře Larse Herterviga (1830-1902) trpícího vážnou duševní chorobou. Zatímco první díl Melancholie je rozdělen do tří pomyslných prostředí - do německého Düsseldorfu, kde malíř propadá šílenství, do blázince v norském Gaustadu, a do města Bergenu roku 1991 -, tak druhý díl se odehrává již jen v prostoru mezi domem na kopci a mořem. A zatímco první díl Melancholie je vyprávěn er-formou z pohledu malíře Larse Herterviga a spisovatele Vidmeh, druhý díl je vyprávěn z perspektivy Larseho sestry, stařeny Oline, a malíř se zjevuje už výhradně v jejích vzpomínkách coby bláznivý bratr.

Bláznivý bratr

Melancholie I. je krutou rekonstrukcí postupující duševní choroby malíře Herterviga, z jehož původně jemné erotické posedlosti se stává pudová agrese z beznaděje.

Melancholie I. je krutou rekonstrukcí postupující duševní choroby malíře Herterviga, z jehož původně jemné erotické posedlosti se stává pudová agrese z beznaděje. V Melancholii II Fosse ještě svým způsobem přitvrdí - hypernaturalisticky líčí posledních činy a myšlenky umírající stařeny, v jejíchž představách vystupují obrazy z dětství a obrazy vyšinutého bratra. Stařena jako by čtenářům nepřímo a prostě sdělovala, že není rozdílu mezi šílenstvím a normalitou, zvláště jde-li o poslední věci člověka.

Melancholie II. je tak příběhem o tenké hranici oné směšné důstojnosti lidského odchodu, o hranici, za níž končí život a začíná umírání. A Fosse čtenáře nešetří. Popisuje s hmatatelně fyzickou bolestí každý šouravý krok ženy, která v jedné ruce pevně svírá rybu a přitom neudrží stolici ani moč. Právě refrén-obava ženy Oline z takto dehonestujícího pocitu provinění a skutečný pocit provinění, kdykoliv se jí "ta příhoda" stane a kdykoli sedí na latríně (a smutně pozoruje páchnoucí zavěšenou rybu), právě tento motiv znamená i pro otrlého čtenáře krušné sousto. Fosse je skutečný mistr scén za hranicí mrazivé trapnosti - velkou měrou je to dáno i specificky poetizujícím, ústrojně stylizovaným jazykem.

Jon Fosse, současný norský prozaik a dramatik

Kdeže Bernhard, ten je dovádivý

Někdy bývá Fosse svým jazykovým kulinářstvím přirovnáván k rakouskému literátovi Thomasi Bernhardovi (1931-1989). To přirovnání však dost kulhá. Oba sice spojuje smysl pro černý humor, ale zatímco Bernard je ve svém díle vztekle jízlivý a tak nějak rakousko-uhersky dusivě rozverný, Fosse vytváří seversky chladné modelové situace, trochu v tradici Henrika Ibsena - až na to, že Fosseho pohled je ještě ostřejší, ještě chladnější a řekněme i experimentálnější. Právě pro tu občasnou významovou mlžnost a omezení slovní zásoby ve víru manického a hypnotizujícího rytmu otevírá Fosseovo dílo bezbřehé možnosti interpretace. V tom je Melancholie zrádná a napadnutelná jakožto potencionální literární kýč.

Co však Melancholii povyšuje nad rámec bohapustého experimentování s jazykem, to je bdělá, nikoli snová samozřejmost, s níž jsme na konci četby odměněni. Fosse není toliko analytikem mrazivě obnažených nervů a ostrého smutku z pomíjivosti. Je i básníkem; básníkem neurastenické, beznadějné plnosti umírání a vyšinutosti, básníkem v jazyce nynorsk, který do češtiny podle všeho precizně a kreativně převedla Barbora Grečnerová.

Vratmě se ještě k závěru Melancholie I. Když spisovatel Vidme kráčí roku 1991 městem, manicky si opakuje slovo blasfemie. A říká to a myslí si to i u krásné mladé pastorky jím tolik nenáviděné Norské církve. Tu grotesknost jejich setkání jakoby ono slovo blasfemie ještě umocňovalo. Je možné, že i já jsem této blasfemii, tedy podvodu, podlehla. A ráda. Pokud by totiž současná literatura byla blasfemií Fosseho formátu, pak by se v okamžicích ustrnutí skutečně dotýkala podstaty božského. A tedy toho jediného smyslu, proč vlastně ještě vůbec číst; když to důležité je dnes přece mít v životě kreditky, solárko, audinu, facebuky a taky fajnový zimní pneumatiky.

Autor:

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....