Cestovky už prodaly třetinu zájezdů

  • 9
Cestovní kanceláře už prodaly asi třetinu letošních letních zájezdů. Podle ředitele analytické firmy Mag Consulting Jaromíra Beránka si letní zahraniční pobyty se slevami za včasný nákup dosud koupilo téměř 300 tisíc lidí. Nejvíce z nich přitom zvolilo cesty do Bulharska.

Zhruba třetina zákazníků však údajně čeká na zájezdy na poslední chvíli. V nichž tradičně povede prodej pobytů do Chorvatska. I letos tak většina Čechů stráví zahraniční dovolenou u Jadranu.

Zatím vede Bulharsko
Bulharsko se několik let postupně vrací mezi nejoblíbenější destinace pro letní dovolené Čechů. Velká část zákazníků má však stále nedůvěru ke kvalitě tamních hotelů a služeb, i když podle Beránka neodůvodněnou.

To je přesto důvod, proč právě lidé, kteří plánují cestu do Bulharska, kupují zájezdy dlouho dopředu. "Chtějí mít možnost vybrat si z těch nejkvalitnějších pobytů," vysvětlil.

Přestože v současnosti tvoří prodané zájezdy do Bulharska celou pětinu všech prodaných pobytů, nakonec v létě tuto zemi navštíví asi sto tisíc českých turistů. To bude asi osm procent těch, kteří s cestovními kancelářemi vyrazí v létě za hranice.

Celkem letos do ciziny pojede podle odhadu Mag Consultingu 3,7 milionu Čechů, z toho zhruba 1,2 milionu přes cestovní kanceláře. Jen v letní sezoně vyjede za hranice asi 2,5 milionu lidí, přičemž 800 tisíc s nějakou cestovní kanceláří.

"Na celkových letních cestách do zahraničí se tak nakonec Bulharsko bude podílet jen asi čtyřmi procenty," odhaduje Beránek.

Zájem o Chorvatsko klesá
Prodej zájezdů do Chorvatska, které Češi tradičně v létě navštěvují nejčastěji, však klesá. Zatímco loni v květnu tvořily zájezdy do Chorvatska asi 21 procent všech tou dobou prodaných pobytů, letos je to jen 17 procent.

Přesto počet lidí, kteří se do této přímořské destinace číslo jedna v žebříčku českých turistů chystají, letos neklesne. Naopak očekává se, že Chorvatsko navštíví přes milion Čechů.

Více než čtvrtina českých turistů, kteří plánují cestu do zahraničí, tak nakonec pojede k Jadranu. Naprostá většina z nich si však cestu zajišťuje individuálně, přes cestovní kancelář pojede jen asi 200 až 250 tisíc Čechů.

Důvodem, proč se zájezdy do Chorvatska v cestovních kancelářích neprodávají příliš dlouhou dobu předem, je velmi bohatá nabídka ubytování a relativně nízká cena.

Hodně lidí čeká na "poslední chvíli"
Stejně tak zájezdy do dalších tradičních zemí, kde převyšuje nabídka nad poptávkou českých turistů, jako jsou Španělsko a Itálie, se prodávají většinou až na poslední chvíli. Na tzv. last minuty čeká zhruba třetina klientů kanceláří, tedy asi 350 tisíc lidí.

Silnou pozici v prodeji zájezdů si podle Beránka udržuje Řecko, kde se však počet prodaných zájezdů meziročně nepatrně snížil.

Klesl i zájem o připravené zájezdy na Slovensko. Důvodem i zde je fakt, že řada lidí si svou cestu k sousedům zajišťuje sama bez využití služeb cestovních kanceláří.

Podobný osud postihl i Itálii. Španělsko si v počtu prodaných zájezdů udržuje loňskou pozici.

Letos naopak posílil hlavně Egypt, který stále patří k cenově velmi výhodným místům. Podobně jsou na tom i Tunisko a Turecko.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video