"Ten nápad je zhruba rok starý a půl roku se na něm intenzivně pracuje," vypráví publicista, překladatel a dramatik Petr Šourek o založení agentury. Opakovaně ujišťuje, že se nejedná o recesi nebo marketingovou kampaň na způsob fiktivního hypermarketu Český sen. "My to opravdu nabízíme," říká rozhodně.
Turistické destinace
|
"Souvisí to s atmosférou ve společnosti, která mě inspirovala," vypráví a poukazuje na silně protikorupční náladu ve společnosti a vzrůstající počet hnutí a iniciativ, jež na netransparentní správu veřejných peněz poukazují.
Filozofie agentury je prostá: o kauzách spojených s korupcí či netransparentností se dočítáme denně v novinách, tak proč se na ta místa, kde se to všechno děje, nepodívat. "Bude to zábava a poučení dohromady," míní publicista a nyní zakladatel cestovní agentury.
Vedle několika výletů po Praze (o nich více zde) nabízí Šourek výlety už jen na jedno místo - do Ústí a okolí. "To je nádherný a současně nešťastný příklad toho, jak nějaký kraj může ovládnout jen několik lidí," popisuje.
"Za poslední měsíc jsem v Ústí byl asi šestkrát, abych se na ty věci podíval. Dokonce už dva Ústečáci volali, co bychom ještě měli navštívit," vypráví Šourek.
Životaschopný projekt
Jakkoliv se taková cestovní agentura zdá jako bláznivý nápad, podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže má svou budoucnost. "Umím si to představit jako životaschopný projekt. Je to zajímavý nápad, který vychází z aktuálních pocitů člověka žijícího v Česku," uvažuje Papež.
Šourkova agentura by měla fungovat jako každá jiná. Cesty autobusem, průvodce a výklad během cesty i na místě. "Mám tým zhruba osmi lidí včetně průvodkyně, která nám radí," popisuje.
Cesty za korupcíVýlety po místech spojených s neprůhledným rozhodováním úřadů nebo přímo s korupcí nemají obdoby nejen v Česku, ale podle Šourka ani ve světě. "Pátral jsem po tom, nikoho to ještě nenapadlo," říká. Cestovku bude provozovat na živnostenský list. Zájezdy do Ústí mají být pravidelné, zájem lidí si netroufá odhadovat. |
Současně zdůrazňuje, že při výkladu budou průvodci vycházet z článků v médiích. "Ale prameny budeme se sebou konfrontovat," ujišťuje, že inspirovat se nechá více zdroji.
Nápad s provozem agentury tohoto typu se líbí i nevládní organizaci Transparency International. Ta stejně jako Papež poukazuje na její občanský rozměr. "Je to dobrá aktivita, která přinese větší informovanost lidí, protože ve veřejnosti, která se nezajímá, se korupci daří dobře," míní právník organizace Vladan Brož.
Z jiného úhlu pohledu se však může zdát, že horší reklamu si kraj nemůže přát. Šourek ale uklidňuje. "Já mám rád České Středohoří, Ústí i celý kraj. Průjezd tou krajinou je krásnej. Je tam spousta věcí k vidění a ty budou po cestě," podtrhuje i pozitivní náplň cestovky.
Krajský radní pro cestovní ruch Radek Vonka z čerstvého projektu nadšený není. "Takovou blbost už jsem dlouho neslyšel. Pojďte se bavit o seriózních tématech," reagoval radní.