Fotografie Slunce uveřejněná na titulní stránce časopisu Nature

Fotografie Slunce uveřejněná na titulní stránce časopisu Nature | foto: Tým pod vedením Miloslava Druckmüllera z VUT

Čeští vědci se dostali na titulní stránku prestižního časopisu Nature

Vědci z Vysokého učení technického v Brně slaví světový úspěch. Prestižní vědecký časopis Nature otiskl na titulní stránce jejich fotografii slunce. Vznikla složitým matematickým zpracováním několika desítek snímků pořízených během úplného zatmění pozorovaného 1. srpna 2008 v Mongolsku.

"Fotografie je v současnosti ve světě nejdokonalejším existujícím obrazem sluneční koróny ve viditelné části spektra," uvedla mluvčí VUT v Brně Jitka Vanýsková. Sluneční koróna je horká plazmatická obálka slunce, tedy žhavé plyny unikající z hvězdy.

Tým Miloslava Druckmüllera z Ústavu matematiky Fakulty strojního inženýrství v posledních letech  zdokonalil matematické metody a analýzy obrazů sluneční koróny, ostatním vědcům to umožní lepší studium zářícího okolí slunce.

"Na obrazech je možné studovat velmi složité struktury plazmatu modelované silným magnetickým polem Slunce. Analýzou záření různých iontů železa lze pak získat velmi přesné informace o teplotě," přiblížila důležitost práce brněnských vědců Vanýsková.

"Složité děje, které probíhají ve sluneční koróně, mají velký vliv na naši Zemi, a proto je jejich studiu v poslední době věnována velká pozornost," dodala.

Čtěte v Páteční MF DNES

Podrobnosti o práci vědců z VUT v Brně.

.