ČTĚTE TAKÉ:
Odborníci o Francii: Nepokoje u nás nehrozí. Zatím
"Když nemáte práci, je to jedno, jestli jste Cikán, nebo imigrant. Nikdo vám stejně nepomůže. Kdo má peníze, tak je mu to jedno. Ale ti ostatní se musí ozvat, já to chápu," řekl iDNES čtyřicetiletý Zdeněk Demeter z Prahy.
"Je to ale hrozný, co se tam děje," dodal a jeho žena nad kočárkem přizvukovala: "Když nemáš práci, všichni se na tebe vykašlou a jsi všem jen na obtíž. Je to stejné jako u nás."
Stejně hovořil i dvacetiletý mladík, který se představil jako Fero Chromček. "Rozhodně to neodsuzuju. Kvůli práci bych ale do ulic pálit auta nešel. Je vidět, že se stát chová rasisticky všude," řekl.
I ostatní Romové z pražského Smíchova jsou proti pouličnímu násilí. Důvody ale také chápou. "Je to hrozné, nechtěla bych tam být," řekla mladá žena, která nechtěla říci své jméno.
Asi padesátiletý taxikář Petr Mareš za násilnostmi na francouzských periferiích vidí také rasismus. "Je to všude stejný. Když je člověk bez práce, tak mu po telefonu řeknou, ať přijde, ale jakmile zjistí, že má tmavou pleť, nevezmou ho," uvedl.
Odborníci se shodují, že v Česku zatím nepokoje nehrozí. Podle některých však začínají v romské komunitě klíčit problémy s identitou. "Můžeme tam pozorovat úplně stejnou strukturu, jaká je v menšinách v zemích na Západě: druhá či třetí generace má výrazné problémy s identitou," řekl iDNES Imrich Vašečka z Fakulty sociálních studií brněnské Masarykovy univerzity. - více zde
Je to spor křesťanů a muslimů, míní aktivista
Romský aktivista Ivan Veselý naopak iDNES řekl, že se romská menšina nemůže změnit v rebelující vandaly. "Francouzské nepokoje jsou důsledkem francouzského kolonialismu. Kdo tvrdí opak, bojí se jen věci správně pojmenovat!"
Veselý nesouhlasí ani s odborníky, podle kterých hraje klíčovou roli bezvýchodná situace přistěhovalecké mládeže. "Nejde se na to dívat pouze v sociální rovině," míní předseda sdružení Dženo. "Důležitými faktory jsou i náboženské a kulturní rozpory. Je to prostě spor křesťanů a muslimů."
Veselý tvrdí, že situace mezi Romy nemůže vyvrcholit podobně jako na západě Evropy. "Romové jsou už po staletí součástí evropského prostoru, nejsme bývalí otroci jako francouzští přistěhovalci," popisuje Veselý situaci. "Navíc jsme křesťané," přidává do svého výkladu náboženský rozměr.