Navigace bude obsahovat i mapu nebezpečných úseků, kde dochází k nehodám. Ilustrační foto.
Už nyní částečně funguje v Praze, poté budou přibývat dálnice a silnice první třídy. Na místo, kde se právě stala nehoda, řidiče upozorní satelitní navigace. A navrhne i bezpečnou objížďku. Umožňuje to navigační přístroj s funkcí RDS-TMC, který umí přijímat aktuální data o nehodách či kolonách.
Dá se koupit přibližně za deset tisíc korun. V Česku ho má odhadem až 200 tisíc lidí. Jenže dosud neměli na svém přístroji co přijímat.
"Díky údajům se bude moci řidič nehodě včas vyhnout. Ušetří to čas i peníze," řekl Jaroslav Zvára. "Je už jen na řidičích, zda se těmito informacemi budou řídit," dodal.
Pozor! Tady se můžete zabít
Úřady zároveň s přípravami na spuštění navigace využily satelitních systémů GPS i k vytvoření přesné mapy nebezpečných silničních úseků. Policisté více než dva roky pomocí družicové navigace zanášeli údaje o nehodách do mimořádně přesné počítačové mapy. Do systému pak navíc ke každé havárii zaznamenali podrobnosti, proč k ní došlo, případně zda při ní byl někdo zraněn či zemřel.
"Samotného mě překvapilo, jak výsledná mapa, do které jsou tečkami vyznačené jednotlivé nehody, vypadá. Netušil jsem, kolik havárií se na některých úsecích stává," řekl Jaroslav Zvára z ministerstva dopravy.
Ministerstvo v pondělí zveřejnilo jen část nových map. V Praze je rizikovým místem třeba část Podolského nábřeží. Ve středních Čechách je to výjezd z dálnice nedaleko Vlašimi. Mapy zatím nejsou veřejné, ale úřady plánují, že od příštího roku si je bude moci každý prohlédnout na internetu. Do té doby je budou mít k dispozici správci silnic.
"Díky detailním údajům jim můžeme přesně ukázat, kde mají změnit dopravní značky nebo vyřezat křoví," uvedl šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák.
. Deset otázek o navigačním systému
1. Co si musím koupit, abych měl informace o nehodách?
Podmínkou je, že si pořídíte satelitní navigaci, která má i funkci RDS-TMC. Ta umožňuje příjem dopravních dat. U dražších aut je už taková navigace běžně v základním vybavení. Odhaduje se, že s přístrojem vybaveným touto funkcí jezdí v Česku asi 150 až 200 tisíc vozů.
2. Jaké údaje pomocí navigace dostanu?
Provozovatelé systému slibují, že to postupně budou informace o většině nehod na českém území. Zároveň chtějí posílat i údaje o sněhových kalamitách či dopravních zácpách, které by vás mohly na cestě potkat. Rovněž by vaše navigace měla být schopná nabídnout náhradní trasu.
3. Jak celý systém funguje a odkud se varování bere?
Systém bude závislý na informacích, které do něj dodají policisté, záchranáři nebo hasiči. Data se budou shromaždovat v Národním centru dopravních informací, které funguje v Ostravě. Dispečeři pak informaci překontrolují a pošlou ji dál. Do navigací se pak údaje dostanou z vysílačů, které jsou rozmístěné po celém Česku.
4. Nebudou v systému zastaralé informace?
Dispečeři slibují, že budou údaje co nejvíc aktualizovat. Když se tedy podaří některou ze zablokovaných silnic zprovoznit, pošle systém do "éteru" novou informaci.
5. Jak "čerstvé" získané informace budou?
Provozovatelé systému říkají, že jsou schopni předat informace o závažné nehodě klidně do dvou až tří minut poté, co se o ní dozvědí od policie. Zároveň však dodávají, že se některé údaje budou ještě pokoušet ověřit i z dalšího zdroje, takže se doba "vypuštění" může o něco prodloužit.
6. Bude navigace fungovat v zahraničí?
V současnosti systém funguje už ve většině evropských států. Pokud tedy míříte třeba ze Švédska do Španělska, měly by vám chodit na vaši navigaci aktuální informace i v jednotlivých zemích, kterými budete projíždět. Do systému se má v nejbližší době zapojit i Maďarsko, Slovensko, Portugalsko a Slovinsko. Na chorvatských silnicích však systém zatím nefunguje.
7. Jak moc se na data můžu spolehnout?
Zatím to nelze přesně říct. Ukážou to až další měsíce, kdy začne systém běžet naplno.
8. Bude se něco za tyto informace platit?
Ne. Informace ze systému budou řidiči odebírat zcela zdarma.
9. Funguje už systém i mimo hlavní město?
Zatím ne. Na informace o výlukách, nehodách a kolonách se zatím mohou spolehnout jen řidiči, kteří projíždějí Prahou. Postupně však systém "najíždí" ve všech regionech. Snahou dispečinku je, aby signál v první řadě dostali řidiči jedoucí po hlavních tazích – tedy především na dálnicích.
10. Mohu i já nějak ovlivnit data v systému?
Částečně. Bude záležet na tom, zda se do systému dostanou i informace, které dnes vysílají rádia. Ta často získávají údaje o nehodách i od svých posluchačů, kteří volají přímo ze silnice.
|