Dosažení severního pólu potvrdila mluvčí expedice Gabriela Převrátilová. Piloti Petr Bold a Richard Santus se podle ní pak vydali na ruskou základnu Barneo vzdálenou asi 100 kilometrů od pólu. Zde doplnili palivo na cestu domů.
"Byly to opravdu bojové podmínky. Museli jsme dotankovat za chodu motoru v mrazu minus 25 stupňů Celsia a za prudkého větru, posilovaného točícími se vrtulemi. Tankování trvalo téměř hodinu," uvedl Bold.
Letci odstartovali na poslední fázi cesty směrem k severnímu pólu v sobotu ve 13:40 středoevropského času z norského letiště Longyearbyen. Původně plánovali přistát na Barneu ještě po cestě na pól. Základnu na ledové kře ale nakonec jen přeletěli, protože měli dostatek paliva. Zastavili na ní až po cestě zpět.
Morava fungovala jedenáct hodin bez problému
"Čistá doba letu byla 10 hodin 40 minut. Letadlo fungovalo po celou dobu perfektně," dodal čtyřiašedesátiletý bývalý automobilový závodník Bold.
Po doplnění paliva odletěl Bold se svým společníkem, o třicet let mladším dopravním pilotem Santusem, na Špicberky. Tam stráví neděli. Musí zkontrolovat letoun a připravit se na návrat domů.
Z norského souostroví v Severním ledovém oceánu posádka zamíří do Tromsö, nejsevernějšího letiště v Norsku. Pak je čeká cesta přes Oslo do Prahy. Do české metropole zřejmě přiletí nejdříve ve čtvrtek. Vše ale prý bude záviset na počasí.
Legendární letoun československé výroby L-200 Morava odstartoval na severní pól 1. dubna z letiště Aero Vodochody. - čtěte Čeští piloti vyrazili v letadla-veteránu k severnímu pólu
Výprava North Pole Exhibition 2008 chtěla mimo jiné připomenout 90. výročí vzniku československého letectva. Zároveň chtěli piloti upozornit na kvalitu a výkonnost letounu L-200 Morava, jehož první prototyp vzlétl před 51 lety, 8. dubna 1957, z letiště mateřského závodu Let v Kunovicích.