Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští piloti a navigátoři budou sloužit na palubách letounů AWACS

  14:25aktualizováno  14:25
Česká republika ukončila vyjednávání o vstupu do zvláštního programu jedné z agentur NATO, která řídí vzdušný systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS. Čeští letci a navigátoři tak v budoucnu budou sloužit na palubách těchto letounů.

Letoun včasné výstrahy AWACS | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Ministerstvo přitom počítá, že by do programu mohlo Česko vstoupit v roce 2010.

Správní rada agentury nyní posoudí oficiální žádost Česka o přistoupení. S tím musí poté souhlasit ostatních 15 aliančních zemí, které se na programu podílejí.

"Pokud budeme přizváni, bude to mimo jiné znamenat i obsazení některých pozic v rámci systému. Jednalo by se o létající i pozemní personál plus pozice v alianční agentuře, která má program na starosti," řekl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek s tím, že počty a případné pozice jsou v tuto chvíli ještě předmětem jednání.

Podle informací natoaktual.cz bude v budoucnu v programu pracovat 25 českých vojáků. NATO má zájem především o piloty a navigátory. Čeští letci přitom doposud nikdy v historii takto v aliančních službách nepůsobili.

Ukončené přístupové rozhovory se týkaly i výše finančního příspěvku, který bude Česko stejně jako ostatní země platit.

"Podmínky přistoupení byly vyjednány na pracovní úrovni a podléhají schválení vedením resortu obrany i organizací NAPMO. Než se tak stane, není možné zveřejnit možnou výši českého příspěvku," dodal Pejšek.

Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy přišli s konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy.

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách.

Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

Vyjednávání o podmínkách zapojení se České republiky do programu začalo už před sedmi roky. V roce 2004 byla jednání přerušena s tím, že proces bude uzavřen po roce 2008. O obnovení rozhovorů Česká republika požádala loni v květnu. - Letouny AWACS oslavily čtvrtstoletí ve službě

Autoři: natoaktual.cz,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Generálové NATO a Ruska se v lednu poprvé od anexe Krymu zřejmě sejdou

NATO, Severoatlantická aliance

Rozhovory na nejvyšší vojenské úrovni mezi NATO s Ruskem se mohou uskutečnit ještě v lednu v ázerbájdžánském Baku. Šlo...

Slováci dostali vojenský letoun pozdě. Výrobce slevil přes 22 milionů

První z dvou nových letounů C-27J Spartan pro slovenské letectvo

Za zpoždění při dodávce prvního ze dvou nových transportních letounů C-27J Spartan pro armádu vyjednalo Slovensko u...

Minometná jednotka cvičí s těžkotonážními vozidly pro misi v Pobaltí

Armádní Tatra T-815 8x8 PRAM pro převoz 120mm minometu 71. mechanizovaného...

Přeškolením na nová těžká nákladní vozidla Tatra začala příprava minometné jednotky ze 71. mechanizovaného praporu z...

Najdete na iDNES.cz