Letoun včasné výstrahy AWACS

Letoun včasné výstrahy AWACS | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Český pilot začal s výcvikem pro speciální letoun AWACS

  • 6
První český armádní pilot v historii začal s výcvikem létání na speciálním průzkumném letounu aliančního systému AWACS. Za půl roku by měl pravidelně usedat v kokpitu upraveného boeingu s 'velkým talířem' na hřbetu i v misích NATO.

Dříve pilot transportního letounu An-26 Milan Vojáček stráví na domovské základně letounů AWACS v německém Geilenkirchenu zhruba půl roku. S intenzivním výcvikem začal v říjnu.

"Výcvik bude těžký, ale udělám vše pro to, abych ho úspěšně absolvoval," řekl pro natoaktual.cz Vojáček.
Po šesti měsících by pak měl být zařazen do jedné z třiceti mezinárodních posádek na pozici prvního pilota.

Od té chvíle může být s letounem kdykoli vyslán do mise prakticky po celém na světě. Alianční letouny AWACS dnes kromě operací NATO zajišťují ochranu vzdušného prostoru například během významných událostí, včetně návštěv významných státníků nebo světových sportovních klání.

Vojáček působí v armádě od roku 1998. Naposledy pracoval  24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Létal na strojích L-29, L-39 a s transportním letounem An-26, jejichž životnost u armády prakticky skončila a armáda je nahradí novými vrtulovými stroji C-295 CASA. Ve vzduchu už strávil 1100 letových hodin.

Pilot neskrývá, že přeškolení na zcela jiný typ, jímž letoun AWACS na bázi dopravního Boeingu 707 je, bude náročné. Především přistání letounu s 'velkým talířem' na hřbetě vyžaduje mnoho zkušeností.

V mezinárodní jednotce by měl Vojáček sloužit čtyři roky a postupně na domovské základně v Německu připravovat zázemí pro případné další profesionály. Armáda totiž počítá s tím, že by v jednotce v budoucnu mohli působit další odborníci - od navigátorů po specialisty na řízení leteckého provozu.

letouny AWACS

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje. Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

, natoaktual.cz

Video