Toužimský udělal podle komise osudovou chybu, když v husté mlze chtěl podle plánu přistát na kyjevském letišti Žuljany. Kdyby vydržel ve vzduchu o sedm minut déle a letěl o 45 kilometrů dál na větší záložní aeroport Borispol, kde byla viditelnost lepší, katastrofa by se nestala.
Kromě Toužimského zahynul karlovarský podnikatel Miroslav Jäger, který si letadlo pronajímal coby majitel společnosti Fun Air. I on měl licenci pro pilotování. Podle původních zpráv řídil stroj právě Jäger. Vyšetřování ale prokázalo, že na sedadle pilota seděl v době havárie Toužimský.
V troskách letounu zemřeli při obchodním letu na trase Karlovy Vary - Hradec Králové - Kyjev ještě další tři cestující.
"Jediné vysvětlení je, že pilot neměl v Žuljanech přistávat. Porušil při tom předpisy," konstatoval vyšetřovatel Milan Pecník.
Dosednout na dráhu Žuljany se smí při viditelnosti nejméně 1 500 metrů. V osudný den byla kvůli mlze jen 900 metrů. Oblačnost nad zemí nesmí být níž než 70 metrů, tehdy byla pouhých třicet metrů.
Snímky z místafotografie havarovaného letadla |
Stroj narazil do strážního domku
Havaroval dva a půl kilometru před aeroportem. Dosedl na zem a narazil se strojem do strážního domku. Trosky budovy rozmetal do okruhu 450 metrů. Všichni na palubě zemřeli na místě.
"Rozhodnutí, jestli přistane, záleží vždy na pilotovi. Věž do toho nemá co mluvit," vysvětlil Milan Pecník.
To potvrzuje i zkušený pilot Karel Kuthan, jehož MF DNES oslovila. "Pilot je tvor omylný. Kde přistane, je v jeho kompetenci. Za takových podmínek by ale do rizika jít neměl." Osobně si myslí, že posádka měla smůlu.
Rovnoběžně s přistávací dráhou totiž u Kyjeva vede rušná čtyřproudá silnice a pilot si ji mohl za velmi špatného počasí splést s letištěm.
Pecník také naznačil možnost, že kdyby Beachcraftu nestál v cestě strážní domek, mohla posádka rychle zjistit, že se stroj dotkl země a zase ho zvednout do vzduchu. "Takové případy známe. Potom by už normálně přistáli. A že jeli pár metrů po zemi, by zůstalo jejich tajemstvím, které by po letech dávali k dobru v hospodě."
Podle pilota Kuthana ale v okolí letišť nemají svítit žádná světla, která by pilota oklamala. "Jiná věc je, že pilot může být v tu chvíli jinde."
Klesal předčasně a rychle
Příčin havárie ale bylo více než jen ono chybné rozhodnutí dosednout za špatné viditelnosti. Stroj přistával vyšší rychlostí (407 km/h) a k dráze se blížil při zatáčce s klesáním 'křivě'. Odchýlil se od kurzu až o 900 metrů doleva a sklouzl až o 125 metrů níže, než měl. Klesal předčasně a příliš rychle.
Letadlo samotné bylo po technické stránce v pořádku. Mělo i dost paliva na cestu k záložnímu letišti. Pilot tři měsíce před havárií nalétal celkem 170 hodin. Řízení letového provozu v Kyjevě fungovalo podle závěru vyšetřovatelů bezchybně.
Jen dva dny před tragickou nehodou se Miroslav Jäger dozvěděl, že jeho firma Fun Air si může na mezinárodním letišti v Karlových Varech pronajmout hangár, aby v něm zřídila základnu pro provozování aerotaxi. Smrt letce tento smělý plán ukončila. - čtěte Trosky letadla pohřbily i plány na provozování aerotaxi