"Byli jsme u nás první, kdo rozjel 'království' jako ucelený dlouhodobý projekt s cílem propagace regionu," řekl Tomáš Harabiš, který vedle krále Boleslava Polívky spravuje Valašské království.
U veřejnosti pak podle něj po Valaších s podobnými oblastními iniciativami uspěli hlavně ti, kdo dokázali přijít s dalšími vlastními nápady, ne s pouhou nápodobou.
"Musí jít o místa, kde se snaží si s turisty hrát," popisuje nutné předpoklady duchovní otec projektu Jižní Čechy pohádkové Marcel Goetz.
Toto království už má po kraji několik desítek pohádkových kanceláří a vyslanectví. Jak řekl, je zatím zaměřen spíše na tuzemský turistický ruch, ale plánuje už s pomocí německých překladů začít i "expanzi" do zahraničí.
"Projekt je dobře vymyšlený, je vidět, že je to baví a nedělají to pro peníze," chválí Goetze na dálku Harabiš. Podobné projekty je podle něj třeba neustále plnit kulturním a zážitkovým obsahem, ne je pouze mediálně živit. "Jinak to vyhasne," konstatoval Valach.
Kapr a slivovice
Oba se shodují, že je důležitá i komerční stránka věci - mimo jiné spolupráce s restauracemi a penziony.
Jihočeši nyní pro Českou televizi chystají pětadvacetidílný večerníček o tom, jak kapr Jakub, symbol projektu a průvodce turistů, v podvodní říši vypráví o světě lidí. Snahou je, aby byl i na videokazetách. Režie se ujme "jihočeský král" Zdeněk Troška. Kapra, který na Šumavě ze svého džbánu vylévá první kapky řeky Vltavy, nakreslil Jaroslav Kerles.
Jedním z pilířů reprezentujících valašský region je naopak slivovice, jejíž věhlas podle Harabiše přesahuje hranice Česka.
Království má také letecké síly, loďstvo, pěchotu i holubí poštu a mimo jiné vydalo houbařského průvodce se satelitními souřadnicemi GPS.
"Balancujeme na hraně recese a serioznosti, ale spousta lidí si to brala až příliš vážně. My však do vysoké politiky, ani do hospodské politiky, podle které jsou Valaši nejlepší a Pražáci nejhorší, nejdeme," říká Harabiš. "Zdravý patriotismus nelze zaměňovat za nacionalismus," dodává.
Vzorem je mu i zahraničí. "Vezměte si příklad Skotsko - stačí šířit několik staletí legendy o lochnesce - a vznikne z toho celosvětový fenomén," usmívá se správce království.
Důležitá je pospolitost
Také v menším regionu Jeseníků se v poslední době prosazuje myšlenka marketingové známky - Země děda Praděda. Stojí za ní stejnojmenné občanské sdružení. Vydává časopis, pořádá výstavy, borůvkové hody či živé betlémy, propaguje tradice a snaží se přispět k obnově života na venkově, zachování rázu venkovské krajiny a k trvale udržitelnému rozvoji oblasti.
"Nic takového tu dříve nebylo," řekla předsedkyně sdružení Ljuba Kielarová a přiznala nejen inspiraci Valašským královstvím, ale také osvětou v Krkonoších.
"V Jeseníkách jsou podmínky horší, nefunguje tam kvůli přistěhovalectví taková sounáležitost mezi lidmi jako mezi Valachy, kteří jsou původními obyvateli s vlastním folklorem a kulturou a kteří se se 'svým' královstvím ztotožňují a žijí tím," tvrdí Harabiš.
Podobnou pospolitostí je v Česku snad ještě Slovácko, ale tam podle něj neexistuje žádné království, jen snad místní "republika" kolem jednoho vinného sklípku.
"Valaské královstje" je podle legislativy psané v nářečí "královstvjem jeho dobrovolných obyvatel, keré spojuje túha vyjadřovať sa svobodně s humorem a recesí ke všeckému dění na tomto světě. Jich povinnosťou je tropiť si srandu ze všeckého, vždy a všude". Valaši mají podle správce nápadů ještě dost. Občas jim to prý jen komplikuje byrokracie "v sousední zemi" - v České republice.