Co silničáři opravili, to řidiči zase rozjezdili. Stav českých silnic se nezlepšil ani po miliardových investicích.
Specializovaná internetová stránka Vymoly.cz nyní eviduje 7 753 děravých silnic. Loni touto dobou jich bylo dokonce méně: 7 356. Na internet hlásí díry z terénu sami řidiči.
„Silnice se pořád opravují pomalým tempem. Takže je nereálné udržet je i v současném stavu a stále se jejich stav zhoršuje. I finanční koláč na adekvátní opravu je menší, než česká silniční síť vyžaduje,“ upozorňuje správce serveru Vymoly.cz Petr Čaník.
Letos půjde na opravy dálnic a silnic prvních tříd, tedy těch nejdůležitějších, méně peněz než loni.
Z tabulky Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že je předběžně připraveno 11,8 miliardy korun. V roce 2018 státní organizace utratila 14 miliard korun.
Mezi největší letošní opravy bude patřit podle Jana Studeckého z Ředitelství silnic a dálnic prvních osm kilometrů dálnice D11 z Prahy na Hradec, kde řidiči ještě donedávna poskakovali po betonových dílcích. Časem tam budou tři pruhy.
Nejhorší úsek za každý kraj
MF DNES loni v březnu odstartovala ojedinělý projekt, kdy vybrala za každý kraj nejhorší děravou ulici či silnici. Z čtrnácti „nahlášených“ úseků se jich za rok podařilo opravit devět, dva redakce vyhodnotila jako napůl spravené a na tři silničáři nejspíš vůbec nesáhli. Mezi opravenými je i pražská ulice U Seřadiště, třikrát po sobě vyhodnocená v anketě Vymoly.cz jako nejhorší ze všech. Přesto se Česko v žebříčku kvality silnic Světového ekonomického fóra umístilo za sezonu 2017 a 2018 až na 74. místě.
Dostala se před nás i Albánie, Turecko a Polsko, přitom na polské dálnice Češi dlouhou nadávali. „Žebříček vypovídá spíše o tom, jak kriticky lidé vnímají stav silnic ve svojí zemi. Je nicméně pravda, že především silnice druhé a třetí třídy byly extrémně zanedbané,“ reagoval na výsledky mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.
Děravá ulice U Seřadiště byla dlouhé roky ostudou pražské radnice. Vyhrávala ankety o „nejhorší cestu republiky“. Obyvatelé pražských Vršovic se pravidelně ptali, kdy už se opraví, a pravidelně dostávali odpověď, že už to brzy bude. Opravila se ale až po několika letech.
MF DNES loni na konci března vytipovala čtrnáct nejhorších děravých úseků po celé republice. Nafotila je a zjišťovala na úřadech, kdy se zalátají. Ulice U Seřadiště byla mezi nimi, a dál třeba Okružní ulice na zlínském sídlišti Jižní Svahy nebo silnice u Tří Bubnů, která slouží jako obchvat Chrudimi.
ARCHIVNÍ VIDEO: Kamiony u České Třebové demolují zbytky silnice (17. srpna 2017):
Po roce se fotografové vrátili, aby „zkontrolovali“, jestli silničáři s dírami něco udělali. Skóre překvapivě dopadlo velmi slušně. Ze 14 úseků se jich opravilo devět, dva napůl a tři vůbec.
Tak třeba silnice z Rýmařova do Velké Štáhle na severní Moravě vypadala beznadějně, ale opravila se.
Polňačka jako obchvat
Některé sledované cesty mají i docela komplikované příběhy. O spojnici Chrudimi a Tří Bubnů jeden ze silničářů loni prohlásil, že má význam a charakter „polní cesty“. Jenomže řidiči ji nyní používají jako napojení za nedokončený obchvat, který bude až v roce 2021. Doprava tam narostla třicetinásobně. A tak i když se s opravou „polní cesty“ vůbec nepočítalo, obce si ji nakonec vymohly.
MF DNES se samozřejmě zajímala o to, proč nevypadají lépe i ty zmíněné tři neopravené úseky. Jde o Hraniční ulici v Českých Budějovicích, krajskou silnici z Ostrova u Macochy – tu využívají i návštěvníci Moravského krasu – třetí je Selská ulice v Liberci.
Děravé Česko 2018: opravit tisíce úseků silnic potrvá desítky let |
Mluvčí magistrátu v Českých Budějovicích Jitka Welzlová se ohradila, že dělníci silnici částečně spravili a částečně už městu ani nepatří.
„Podle sdělení odboru správy veřejných statků byly loňské i letošní výtluky opraveny. Silnice na konci katastru města už není v našem majetku. Nová komunikace se plánuje,“ uvedla Welzlová. MF DNES ale zdokumentovala, že silnice opravená není.
Liberecký magistrát ke stavu silnice Selská uvedl, že její stav zná a stejně jako na ostatních komunikacích i zde probíhají pravidelné kontroly. „
Komunikace Selská vykazuje větší množství výtluků a nerovností. Lokální výtluky na komunikacích budou po skončení zimního období postupně opravovány, a to včetně komunikace Selská.
„Možností celoplošné opravy komunikace se město zabývá a nechalo zpracovat jednoduchý projekt s návrhem možného řešení a vyčíslení nákladů. V případě, že by docházelo k celoplošné opravě komunikace, mělo by dojít i k vybudování dešťové kanalizace pro odvodnění komunikace. Právě dešťová kanalizace odhadované náklady významně navyšuje, a to z předpokládaných cca 6 milionů na celkem 15 milionů korun bez DPH,“ sdělila MF DNES tisková mluvčí primátora Jana Kodymová.
Silnice z Ostrova u Macochy by pak měla podle kanceláře jihomoravského hejtmana projít rekonstrukcí. Tři úseky komunikace v délce 4,9 kilometru by měly přijít na zhruba 15 milionů korun.
„Zmíněné projekty jsou v současné době zařazené v zásobníku, je proto ještě předčasné mluvit o datu zahájení prací. To bude záviset na tom, jestli se Jihomoravskému kraji podaří sehnat dodatečné zdroje financování,“ uvedla Monika Brindzáková kanceláře hejtmana.
Česko v žebříčku propadlo
Světové ekonomické fórum každoročně uveřejňuje žebříček kvality silnic. Posuzuje 137 zemí a Česká republika se umístila v sezoně 2017 až 2018 na nelichotivém 74. místě. Dokonce se meziročně propadla z 65. místa. Každý stát dostal za stav silnic známku, přičemž nejvyšší, 6,4, mají Spojené arabské emiráty s nejlepšími komunikacemi, české silnice mají hodnocení 4,0, nejhorší je s dvojkou Mauritánie.
I když přehled vychází ze subjektivního pohledu a vnímání lidí, Českou republiku předhonila i Albánie a z EU je za Českem jen Lotyšsko, Rumunsko a Malta.
ARCHIVNÍ VIDEO: Místo roviny vlna. Opravená silnice nevydržela (16. srpna 2017):