Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

České letadlo se hodí pro boj s teroristy

  11:08aktualizováno  11:08
Jediné české bojové letadlo - L 159 z Aera Vodochody - dostalo pořádnou ťafku, když o něm ministr obrany Jaroslav Tvrdík v listopadu prohlásil, že je nebezpečnější pro uživatele než pro potenciálního nepřítele. I dodávky celkem 72 těchto letounů, které si armáda objednala, se zpožďují. Autoři L 159 však neházejí flintu do žita a prohlašují, že jejich letadlo bude vojákům vyhovovat. Připomínají, že už při návrhu stroje vycházeli z nově se vytvářející strategické situace ve světě.

Až do počátku devadesátých let tvůrci většiny vojenských letounů předpokládali, že mohou být nasazeny v intenzivním, či dokonce globálním konfliktu proti regulérní armádě, říká Martin Mamula, jeden z konstruktérů letadla L 159.

Proti období studené války je však dnešní spektrum možných konfliktů mnohem širší. Jeho velkou část tvoří různé protipovstalecké a protiteroristické akce spolu s vojenskými konflikty nižší intenzity. A právě do takových operací se náš letoun může výborně hodit," tvrdí.

Menší, lehčí, levnější
Stroj nese kromě kódového označení i název Alca, z anglického Advanced Light Combat Aircraft (pokročilý lehký bojový letoun). Je to proudový, podzvukový stroj, jehož nejvýkonnější výzbrojí jsou řízené střely proti letadlům i proti pozemním cílům včetně tanků.

Do výzbroje dále patří neřízené rakety a nejrůznější typy bomb včetně inteligentních", laserem naváděných pum. Stroj je vyzbrojen rovněž až třemi kanony ráže 20 mm.

Význam kanonů dnes sice ustupuje, protože při jejich použití se letoun musí přiblížit k bráněnému cíli, avšak nikdo zatím nenašel odvahu kanony z výzbroje letadel zcela odstranit.

"Na rozdíl od řízených střel, které lze za určitých podmínek oklamat a odvést od cíle, zatím neexistují prostředky, jak vychýlit projektil z kanonu z jeho dráhy," poznamenává Martin Mamula.

Maximální hmotnost tohoto jednomístného českého bojového letounu je dvaapůlkrát menší než u typických nadzvukových stíhaček. Rozpětí křídel má s nimi srovnatelné, avšak je asi o čtyři metry kratší. "I díky tomu náš stroj potřebuje menší motor, má nižší spotřebu, levnější provoz," vysvětluje Jiří Fiala, ředitel pro vývoj v Aeru Vodochody.

Zatím se toto vojenské letadlo hodí k boji zejména proti vojenským cílům na zemi i ve vzduchu. Například jeho radar dokáže i vyhledávat význačné rysy terénu nebo zástavby či sledovat pohybující se vozidla.

Tepelná hlídka
Alca se dobře uplatní při malých rychlostech těsně nad 200 km/h. Může tak snáze bojovat s vrtulníky, anebo v době míru třeba identifikovat úmyslně či neúmyslně zbloudilá pomalejší letadla.

Nadzvukový stroj se vzhledem ke své odlišné konstrukci musí při pomalém letu nadzvednout do šikmé polohy s pilotní kabinou nahoře a tryskami směřujícími dolů, takže letec má omezený výhled i schopnosti manévrování.

Elektronika se stále zmenšuje, takže i do menšího trupu L 159 bylo možné umístit techniku, jaká se před pár lety vešla jen do velkých letounů. "Nové možnosti pak přinese další vývoj palubních počítačů a senzorů, třeba radaru," slibuje inženýr Fiala.

Trénink se simulací
Díky členství České republiky v NATO bude možné letadla vybavit i novými přístroji, které už má aliance k dispozici nebo je vyvíjí, například pumami naváděnými pomocí satelitů, případně municí, která samostatně hledá cíle pomocí vlastního miniaturního radaru či laserových paprsků.

Právě dokončovaná verze označovaná jako L 159B je dvoumístná, takže v ní může při výcviku letět kromě pilota také instruktor. Při hlídkovém letu nad hranicí zase do kokpitu usedne i obsluha speciálních systémů. Tento stroj už má být také schopný tankovat přímo za letu.

Američtí letci již dnes cvičí vzdušné souboje a bombardování s využitím digitální simulace přímo na palubě. V Aeru říkají, že jsou připraveni tento systém tréninku také použít. Podstatou je, že při opravdovém letu je přesně zaznamenávána poloha a dráha letounu a okamžik zahájení simulované střelby nebo bombardování. Data se přenášejí speciální radiostanicí do pozemního vyhodnocovacího centra. "Tam výkonný počítač současně zpracovává údaje až z několika desítek letounů a určuje, kdo zasáhl" svůj cíl, a kdo byl naopak sestřelen". Informace je poslána zpět bojujícím letounům a z boje vyřazené stroje opouštějí scénu. Tím se dosahuje maximálního napodobení skutečné bojové situace, a tedy realističtějšího výcviku než v trenažéru. Plánů tedy mají konstruktéři v Aeru Vodochody víc než dost.

Jestli se je však v tomto podniku, který patří ze dvou třetin českému státu a z jedné třetiny americkému výrobci letadel Boeing, skutečně podaří uskutečnit, to se teprve ukáže.

L 159 Alca
Délka: 12,7 metru
Rozpětí křídel: 9,5 metru
Hmotnost: 4 tuny (s prázdnými
nádržemi a bez výzbroje)
Maximální rychlost: 936 km/h
Maximální výška letu: 13,2 km
Největší dolet: 2500 km

Autoři: ,


ZPRÁVY: Exministr vnitra Hradílek ukončil hladovku. Donutila ho rodina



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Krysí polévkou proti kocovině. Mexická politička bojuje za tradiční pokrm

(Ilustrační snímek)

Léčí chřipku, navrací libido a pomáhá s kocovinou. Tedy alespoň podle místních. Polévka caldo de rata je v srdci Mexika...

Mugabe promluvil k národu. Zimbabwským prezidentem zůstane i nadále

Zimbabwský prezident Robert Mugabe promlouvá k národu (19. listopadu 2017).

Zimbabwský prezident Robert Mugabe v neděli večer promluvil ke svému národu po jednání s armádou. Během svého projevu...

V Chile se konají prezidentské a parlamentní volby, favoritem je Piňera

Bývalý chilský prezident a současný kandidát na stejný post Sebastián Piňera se...

V Chile se v neděli konají prezidentské a parlamentní volby. Favoritem na příští hlavu státu je podle průzkumů bývalý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.