S fotografiemi Romů totiž nebyl spokojen. Akvarely podle něj vystihovaly barvu kůže lépe. A tehdy dvacetiletá Dina malovala. O život.
Sedm z jejích akvarelů "pro Mengeleho" se zachovalo. Od bývalých vězňů je koupilo muzeum v Osvětimi a roku 1973 vypátralo i jejich autorku.
Dina Gottliebová od té doby usiluje o jejich získání. Marně. Počátkem tohoto týdne Osvětimská mezinárodní rada vydání artefaktů jejich autorce opět zamítla. "O vydání originálů nemůže být ani řeč," uvádí se v prohlášení. Největší hodnotu podle něj mají, teprve když zůstávají na místě, kde vznikly.
A v polském tisku opět oprášili argument: "Co kdyby syn Jana Liwacze, kováře, který vyrobil nápis na bráně do tábora Arbeit Macht Frei, požadoval jeho vrácení?"
Chtěl, abych zvýraznila její ucho
Jenže pro Dinu, malířku, jejíž osud se podobá příběhu pianisty Wladyslawa Szpilmana, akvarely znamenají mnohem víc. Romce Celine, kterou portrétovala, bylo také dvacet let. Právě jí zemřelo dvouměsíční dítě.
"Pracovala jsem velmi pomalu, aby se stačila sebrat, postavit se na nohy. Měla utrápený výraz, ostříhané vlasy. Malovala jsem ji jako madonu s modrým šátkem na hlavě. Mengele nás chodil kontrolovat. Strhnul jí šátek a chtěl, abych zvýraznila její ucho – jeho tvar měl potvrzovat jeho teorii o nerovnosti ras," vyprávěla pro list The Times Dina Gottliebová Babbittová.
Celine, stejně jako další Romové, kteří jí seděli modelem, zahynuli v plynových komorách nebo byli zastřeleni. Ne všichni, jejichž tvář tehdy zvěčnila, ale v Osvětimi našli smrt. Jeden přežil. Josef Mengele.
Ona jediná by ho bezpečně poznala
Když jednou dokončila práci, sedl si před ní, ruce složil do klína. Vyzval ji, aby jej malovala. "Vzala jsem tužku. Podívala jsem se mu do očí. Byly to oči mrtvého člověka. Ptal se mě, jestli jsem si na něm všimla něčeho speciálního. Něčeho, o čem ví jen jeho žena. Ukázala jsem na znaménko na jeho levém uchu. Usmál se."
Ačkoli se portrét nedochoval, ten moment ji pronásledoval celý život. Bála se, že Mengele ví, že ona je jediná, kdo by jej u soudu, k němuž nikdy nedošlo, dokázala spolehlivě identifikovat. Nikdy neuvěřila, že v Brazílii zemřel.
Za vrácení akvarelů Dině bojovaly stovky umělců. Židovka z Brna si zatím Celine namalovala znovu. Jak napsaly New York Times: S dlouhými vlasy. S uchem zastrčeným pod modrý šátek.