ČT zaplatí dvanáct milionů PR agenturám. Chce si vylepšit pověst u lidí

  0:10aktualizováno  0:10
V době politického boje o budoucí podobu České televize uzavřelo veřejnoprávní médium politicky ožehavou smlouvu. ČT si vybrala trojici agentur, které by měly další čtyři roky vylepšovat její obraz v očích veřejnosti. Rozdělit mezi ně chce až 11,7 milionu korun včetně DPH. Jednu z agentur přitom spoluvlastní vlivný poradce ministra vnitra, píše středeční MF DNES.

Logo České televize | foto: Profimedia.cz

Řeč je o agentuře Bison & Rose spoluvlastněné Milošem Růžičkou, vlivným poradcem ministra vnitra a druhého muže vládní ČSSD Milana Chovance. Svůj podíl by měla získat i agentura AMI Communications, jejíž sesterská firma v minulosti lobbovala za to, aby se do čela ČT postavil její současný ředitel Petr Dvořák.

Zakázka přichází v době politických tahanic o budoucnost ČT. Zatímco ČSSD se snaží zachovat její současnou podobu, prezident Miloš Zeman i ministr financí Andrej Babiš (ANO) na ni v posledních měsících útočí.

Zákonodárci ČSSD vystupují hlavně proti novele zákona, která by Sněmovnu mohla připravit o pravomoc dosazovat radní ČT. Předložil ji poslanec Martin Komárek z ANO. Jan Birke, volební manažer ČSSD, který má ve straně blízko k Milanovi Chovancovi, se zase ve Sněmovně snaží dosáhnout toho, aby ČT některé smlouvy ze sedmimiliardového rozpočtu nemusela zveřejňovat v registru smluv.

Blíží se navíc volba ředitele ČT, kterým by rád zůstal právě Dvořák. Volí ho Rada ČT, kde mají většinu radní historicky spjatí s ČSSD (viz grafika níže). „Žádná souvislost zde není a její hledání je účelové. Obsahově, časově i fakticky jde o zcela nespojitelné události,“ odmítá mluvčí ČT Alžběta Plívová a popírá i souvislost s aktuálním politickým děním.

Jak jsou lidé v Radě ČT navázáni na politiky?

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ. Jak jsou lidé v Radě ČT navázáni na politické strany?

Profesionálové si ohrnují rukávy

Některým expertům se však zakázka nelíbí (prohlédnout si ji můžete zde). „Možná že to zákonu neodporuje. Profesionální hráči karet, i když nešvindlují, si ohrnují rukávy až po lokty, aby bylo vidět, že v rukávech karty nemají. Toto v tomto případě ČT nedělá. Peníze koncesionářů by na najímání externích PR agentur sloužit neměly. ČT na to má dostatečný vlastní aparát. Je její právo, aby využívala ten,“ kritizuje to někdejší šéf Rady ČT a dramatik Milan Uhde.

Růžičkova agentura Bison & Rose se v době, kdy on působí jako poradce ministra vnitra, do zakázek pro stát nepouštěla. Od května 2013 žádnou podle věstníku veřejných zakázek nezískala. Až nyní od ČT. „Pokud by nicméně fakt, který uvádíte, měl mít na naše šance ve výběrovém řízení nějaký vliv, pak se obáváme, že spíše negativní, protože by se ČT mohla obávat případného zpochybňování jejího výběru,“ odmítá jeden z partnerů agentury, Vladimír Bystrov, vliv angažmá Miloše Růžičky na ministerstvu vnitra na úspěch v zakázce pro ČT.

Pro Českou televizi agentura Bison & Rose pracovala už v minulosti, v roce 2012. I tehdy to byly PR služby. Její jméno hlavně zaznívalo při tři roky staré krizi v ČT, když část redaktorů obvinila management z ovlivňování vysílání. Vedení televize tehdy jakékoli zásahy agentury v neprospěch protestujících redaktorů odmítlo, stejně jako samotná agentura.

Mluvčí ČT Alžběta Plívová zdůrazňuje, že záměr vypsat nynější zakázku na PR služby televize poprvé avizovala už v září 2015. Tehdy podle ní současný návrh novely, která by poslancům odepřela pravomoc volit radní ČT a proti které vedení televize protestuje, ještě neexistoval. „Návrh byl napsaný už na podzim roku 2014,“ oponuje Hana Marvanová, která zákon pomáhala připravit. ČT si již v roce 2012 za dva miliony najala agenturu PAN Solutions, aby přípravu legislativy vztahující se k televizi monitorovala.

Její sesterská agentura AMI Communications je další vítěznou společností. Stojí za ní skupina majitelů včetně exposlankyně ODS Jany Marco. Ředitel Petr Dvořák o agentuře v minulosti prohlásil, že si ji ještě jako soukromník najal, aby lobbovala za jeho zvolení do čela ČT.

AMI popírá, že by se nyní do práce pro ČT sesterská lobbingová společnost zapojila. „Ne. Předmětem výběrového řízení byly pouze PR služby,“ konstatoval Pavel Novák z AMI Communications. Agentuře se povedlo uspět až napodruhé. ČT loni v červnu soutěž pro nízký počet uchazečů zrušila. „Zakázka byla zrušena, neboť počet uchazečů neumožňoval uzavření rámcové smlouvy,“ vysvětluje Plívová.

Loni v červnu také poslanec ČSSD Jan Birke podal pozměňovací návrh, který by České televizi měl pomoci, aby se zbavila povinnosti zveřejňovat své kontrakty v registru smluv, případně by jejich podstatné části mohla začerňovat jako obchodní tajemství. Birke souvislost mezi návrhem a zakázkou ČT odmítl. O tom, že agentury Bison & Rose či AMI Communications tendr vyhrály, prý ani nevěděl.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Francouzi znovu vyšli do ulic, ke žlutým vestám se přidaly i Marianne

Ve Francii se opět sešli příznivci hnutí žlutých vest, které protestuje proti...

Na pařížské třídě Champs-Élysées se v sobotu k protivládním protestům sešly asi tři tisíce členů hnutí takzvaných...

Dokážeme skokově ochladit Zemi, ale je to nebezpečné, varuje expert

Martin Dočkal se zabývá krajinným inženýrstvím.

Geoinženýring zná nástroje, kterými se skokově dá ovlivnit klima na naší planetě. Jeho nejtvrdší forma však může být...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

„Miliardářce“ ze směnáren šéfovali bývalí politici. Žena se zastřelila

Poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz

Ve vedení firmy To & Mi z Varnsdorfu, v níž pracovala Zuzana K., která za čtyři roky podle policie protočila až 12...

Další z rubriky

Čínské firmy Huawei a ZTE jsou kybernetickou hrozbou, varuje český úřad

Sídlo firmy Huawei v Pekingu.

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varuje před užíváním softwaru i hardwaru čínských společností...

Okamura kroutí hlavou nad učebnicí. Odmítá text o mísení lidských plemen

Předseda SPD Tomio Okamura v pražském volebním štábu. (6. října 2018)

Předseda SPD Tomio Okamura sdílel v neděli na svém facebookovém profilu fotografii a krátký text z učebnice přírodopisu...

Mávali pistolí a spoutali nás, popisuje přepadení klenotník z Teplic

Policisté uzavřeli Krupskou ulici

Policejní zásah jako v akčním filmu proběhl v pondělí v centru Teplic. Lupiči tam přepadli klenotnictví, spoutali...

Najdete na iDNES.cz