Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT vysílala seriál zlehčující stalinské čistky, porušila zákon, tvrdí rada

  8:52aktualizováno  17:56
Česká televize porušila podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zákon odvysíláním ruského seriálu Zapomenutí vůdci zlehčujícího stalinistické čistky. Rada vyzvala ČT k nápravě. V otevřené výzvě žádají televizi o napravení pochybení i více než dvě stovky osobností.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Osmidílný ruský dokumentární seriál Zapomenutí vůdci z roku 2016, který ČT odvysílala koncem roku 2017, představil několik méně známých postav režimu sovětského diktátora Josifa Stalina. 

ČT porušila podle RRTV zákon o vysílání především uvedením dvou dílů týkajících se Lavrentije Beriji, jednoho z vykonavatelů Stalinových čistek a poprav kritiků režimu. Pořady vyzdvihují Berijovy manažerské úspěchy a charakter a bagatelizují jeho podíl na zatýkání, deportacích a popravách, uvedla rada.

„Berijův podíl na represích je též prezentován jako něco, čemu se nemohl ve své funkci vyhnout, nicméně tak činil s přemáháním. Tím de facto dochází k omlouvání Berijových činů, které lze z historického hlediska považovat za kruté jednání a na jejichž základě byla zamítnuta jeho rehabilitace,“ sdělila RRTV v tiskové zprávě ze svého jednání.

Mluvčí ČT Karolína Blinková serveru iDNES.cz uvedla, že cyklus byl odvysílán v rámci připomínky sta let od Říjnové revoluce v Rusku a nebyl jediným pořadem vztahujícím se k ní. ČT kromě zmiňovaného odvysílala v hlavním vysílacím čase i další dokumenty.

„S ohledem na reakci části veřejnosti na dokument jsme se navíc rozhodli zařadit do vysílání (pravděpodobně 5.3.) diskusi renomovaných historiků k tématu i ke zpracování a vyznění dokumentu,“ sdělila Blinková. Zapomenuté vůdce podle ní ČT koupila standardním procesem nákupu dokumentárního cyklu od zahraničního distributora, stejně jako u jiných pořadů tohoto typu.

Seriál kritizují historici i bývalí političtí vězni

Na radu pro vysílání se kvůli seriálu obrátil rusista Jan Machonin. Zveřejnil také na webu Babylon Revue otevřenou výzvu ČT k nápravě. K výzvě se již připojilo do pondělí zhruba 240 lidí, včetně historiků, pedagogů, umělců, bývalých politických vězňů nebo politiků. 

„Ve všech dílech seriálu jsou záměrně zlehčována, vynechávána či přímo popírána fakta o politicky motivovaných perzekucích vykonávaných v letech 1917 - 1991 sovětským režimem a jeho představiteli,“ uvádí výzva.

Lidé ve výzvě žádají, aby televize zveřejnila okolnosti, za kterých byl seriál zakoupen od ruských distributorů. Chtějí také, aby ČT nechala obsah seriálu posoudit historiky a výsledky pak zveřejnila.

Autoři: ,



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Babiš získal důvěru Sněmovny. Chtěl mluvit s demonstranty, létaly lahve

Premiér Andrej Babiš na výzvu opozice vyšel mezi demonstranty.

Vláda ANO a ČSSD podporovaná komunisty získala důvěru Poslanecké sněmovny 105 hlasy poslanců těchto stran. Česko má...

Češi si utahují ze sedícího Zemana. Na oficiálním snímku státníků však stojí

Zástupci členských zemí NATO na summitu v Bruselu. Zcela vpravo prezident Miloš...

České sociální sítě ve středu obletěly snímky ze společného focení státníků na summitu NATO, kde si unavený prezident...



Hasiči ukončili prohledávání sutin v nestabilní budově v centru Prahy

Při záchraně hasiči používají sací bagr na sutiny. Budova je podle statiků...

V Praze 1 poblíž Národní třídy se v úterý před polednem propadla klenba stropu opravovaného domu a trosky zavalily...

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

J&J musí zaplatit 4,7 miliardy dolarů ženám s rakovinou vaječníků

Výrobek Johnson & Johnson (ilustrační snímek)

Pokutu a odškodné v celkové výši 4,69 miliardy dolarů (přes 104 miliard korun) musí zaplatit americká společnost...



Další z rubriky

Firma exšéfa vězeňské služby Kuly ohlídá areál Pražského hradu

Luděk Kula

Areál Pražského hradu ohlídá firma Indus bývalého ředitele vězeňské služby Luďka Kuly. Firma podepsala koncem června...

Nebýt revoluce, je v Brně dávno metro, napsali komunisté na Facebook

Diskuze na facebookovém profilu brněnské KSČM.

Záplavu užaslých, pobouřených i pobavených reakcí vyvolal správce facebookové stránky brněnských komunistů. Do diskuse...

Finišuje hlasování o nové pražské kandidátce ANO s lídrem Stuchlíkem

Petr Stuchlík, který má vést kandidátku ANO v Praze

V hnutí ANO finišuje hlasování o kandidátce do podzimních voleb v hlavním městě, na níž nefiguruje současná primátorka...



Najdete na iDNES.cz