Co Evropská komise |
- nedostatečná restrukturalizace průmyslu - nekoncepční rozdělování státní pomoci krachujícím podnikům - slabá legislativní práce při slaďování zákonů a norem s Evropskou unií - pomalá reforma státní správy, soudnictví, státní pomoci a životního prostředí - špatná ochrana duševního vlastnictví - nekvalitní protimonopolní a daňové zákony - chybějící zákon o státní služby - pomalé změny k lepšímu v boji proti organizovanému zločinu včetně korupce, s výjimkou potírání obchodu s narkotiky |
Co Evropská komise |
- stav demokracie - ochrana lidských práv - zrychlení liberalizace kapitálových trhů a bankovnictví - certifikace a standardizace výrobků - pokrok při posilování orgánů dohledu nad bankovnictvím a finančními službami |
Ministr zahraničí Jan Kavan uznal, že Česká republika bude muset v mnoha oblastech značně přidat. Vyjádřil však potěšení, že Česká republika nevypadla z první vlny kandidátských zemí.
"Nikdo z té první šestice nevypadává, s každým z nás se počítá," řekl Kavan, když komentoval zprávu Evropské komise.Zpráva komise mimo jiné znamená, že z vlády odejde vicepremiér Egon Lánský, který je za integraci do evropských struktur odpovědný a kerý se před časem nechal slyšet, že odstoupí, pokud bude Česká republika na posledním místě.
Nejvíce kritiky schytal parlament
Evropská komise kritizuje zejména parlament. "Navzdory úsilí vlády připravovat a navrhovat legislativu nebyla takováto spolupráce uvnitř parlamentu," píše komise v návrhu textu. Vyjadřuje nad legislativní prací v České republice znepokojení a kritizuje parlamentní strany, které deklarují zájem o vstup republiky do Evropské unie. Radost také nemá z ekonomických výsledků země.
"Hrubý domácí produkt stále klesá, roste nezaměstnanost a klesají reálné příjmy obyvatel. ekonomický propad je hlubší a bolestnější, než se očekávalo. Situace se začíná zlepšovat jen pozvolna. Na druhé straně zahraniční investice posilují a inflace se drží na velmi nízkých hodnotách. Zlepšení makroekonomiky si však vyžádá hlubší strukturální reformy," píše ve zprávě Evropské komise.
Pozitivně oceňuje pouze urychlení liberalizace kapitálového trhu nebo bankovnictví, stav demokracie a ochranu lidských práv.
Největší kritika se snesla na nedostatky, které se ve zprávě objevily už loni:
- špatná ochrana duševního vlastnictví
- nekvalitní protimonopolní a daňové zákony
- chybějící zákon o státní služby
- nekoncepční rozdělování státní pomoci krachujícím podnikům
"Práce na restrukturalizaci průmyslu, reformy státní správy, soudnictví, státní pomoci a životním prostředí je nedostatečná a neodpovídá závazkům, které na sebe Česká republika vzala," uvádí se ve zprávě komise.
Vstup má být věcí všech, zdůrazňuje Evropská komise
Evropská komise ukazuje na případu České republiky, že příprava na členství "není jen věcí vlád, ale všech politiků v kandidátských zemích" a že "pokroku lze dosahovat pouze za předpokladu, že se exekutiva, vláda a parlament shodují na nutnosti spolupracovat".
V ekonomice a přípravě na konkurenční prostředí v EU se splnění kritérií EU podle komise nadále nejvíce blíží Maďarsko a Polsko, následovány Estonskem a Slovinskem "a posléze Českou republikou, která potřebuje učinit podstatný pokrok". Všechny tyto země včetně Kypru lze podle zprávy považovat za tržní ekonomiky, "ačkoli situace v České republice je podnětem ke znepokojení".
Tempo slaďování legislativy se za uplynulý rok podle komise "výrazně nezvýšilo" a v jednotlivých sektorech je pokrok "nevyvážený". Chváleny jsou oblasti jako certifikace, standardizace; jisté zlepšení nastalo při liberalizaci kapitálových trhů, v bankovnictví a pojišťovnictví.
V ostatních klíčových oblastech vnitřního trhu je legislativa harmonizována částečně a za rok nenastal podstatný pohyb. Platí to zejména o ochraně duševního vlastnictví, ochraně dat, pojišťovnictví, protimonopolním a daňovém zákonodárství. Zákonný rámec pro kontrolu státní pomoci je neúplný a chybí prostředky, aby byla účinná.
Komise konstatuje jistý pohyb při slaďování práva v celní oblasti a regionální politice. Obecný politický dokument a některé specifické zákony byly přijaty v oblasti ochrany životního prostředí, kde však chybí rámcová legislativa a investiční plánování.
V oblasti dopravy, s výjimkou letecké, nedošlo podle komise v České republice k žádnému pohybu; ten je slabý nebo žádný také v zemědělství, pracovním zákonodárství a sociální sféře.
Komisi se nelíbí ani pomalé změny k lepšímu v boji proti organizovanému zločinu včetně korupce, s výjimkou potírání obchodu s narkotiky. Všímá si zahájené reformy soudnictví a "kroků učiněných směrem ke správní reformě", kde však je také třeba "vystupňovat úsilí".
Instituce aplikující a vynucující právo v některých oblastech vnitřního trhu jsou na slušné úrovni, došlo k pokroku při posilování orgánů dohledu nad bankovnictvím a finančními službami. Je však třeba posílit kontrolu státní pomoci a zřídit nezávislé orgány pro ochranu dat a dohled nad telekomunikačním trhem.
"Tempo slaďování legislativy se musí celkově podstatně urychlit a musí ho doprovázet zřizování a posilování nezbytných administrativních struktur," konstatuje dokument.
Uvádí dále, že Česká republika neuspokojivě plnila priority vytyčené Evropskou komisí ve "vstupním partnerství" - zejména ve sféře ekonomické reformy, regionálního rozvoje, průmyslové restrukturalizace a administrativní kapacity.