Podle Petry Hajíčkové z tiskového odboru ministerstva financí prosázeli Češi v roce 1999 rekordních 51 miliard korun. "Odhadujeme, že v roce 2000 bylo prosázeno ještě o několik stovek milionů víc než rok předtím," říká Hajíčková. Přesná čísla za rok 2000 však bude mít ministerstvo až koncem května.
Podle odborníků má zvýšené sázení několik příčin: k přirozené lidské snaze přijít bez práce k penězům přibývá skutečnost, že sázkařské společnosti nabízejí sázkařům více možností, jak vsadit. Navíc na ně útočí reklamou.
"Výhry jsou čím dál vyšší," říká psycholožka Jitka Douchová. "Na lidi útočí všude poutače a reklamy, kolik desítek milionů mohou vyhrát v různých jackpotech. Mají tak pocit, že to je nejjednodušší cesta k velkým penězům, že by to pro ně mohlo být určité východisko z nouze," dodává.
Vyhrává se víc
Právě jackpoty největší loterijní společnosti u nás - Sazky - lákají lidi k sázení nejvíc. Dosud nejvyšší jackpot v historii této společnosti byl právě na počátku loňského roku. Ve hře Sportka si tehdy přes 108 milionů rozdělili dva výherci.
Zvýšený zájem o sázky si však pochvalují i drobnější sázkové kanceláře. "Náš roční obrat se loni téměř zdvojnásobil," říká mluvčí sázkové kanceláře Tip- sport Lubomír Ježek. "Je to především tím, že jsme zřídili o třetinu více poboček. Přišli tak i lidé, kteří do té doby neměli kde sázet." Nejvíce lidí podle Ježka tipuje výsledky trojice sportů: fotbalu, hokeje a tenisu. Ty se na všech sázkách podílejí až osmdesáti pěti procenty.
Lidé však mají rok od roku o sportech více vědomostí. "Lidé sice obecně více sázejí, ale také více vyhrávají. Na rozdíl od minulých let jsme percentuálně vyplatili podstatně více. Lidé jsou prostě zkušenější," popisuje Ježek. Říká dále, že vyhrát sázením na výsledky sportovních utkání znamená být chytřejší a mít víc informací než bookmaker. "Bookmaker je v nadsázce někdy důležitější než ředitel," tvrdí Ježek. "Každá sázková kancelář jich má pouze několik a na nich vlastně celá kancelář stojí." Bookmaker totiž rozhoduje o tom, jaký kurs se na jaký zápas vypíše.
Šťastný omyl
Dostatek informací musel mít i již zmiňovaný hostinský Horuta, který svůj vklad znásobil více než desetitisíckrát. Sází pravidelně už dva roky a výhradně na fotbal. Aby se stal milionářem, musel uhodnout třiadvacet zápasů najednou. Ve Šťastné sázce, kterou podal v pátek 13. října loňského roku, navíc udělal chybu. Jeden ze zápasů omylem zaškrtl jinak, než původně chtěl. V sázkové kanceláři mu nechtěli tiket změnit, což nakonec bylo Horutovo štěstí. Díky tomuto omylu se mu podařilo uhodnout všech třiadvacet zápasů a vyhrát.
Tipovací agentury se však snaží přilákat i lidi, kteří sportu vůbec nerozumějí - například vypisováním mimosportovních sázek. Jednou z nich byla i nedávná sázka na to, jak dlouho se udrží bývalý generální ředitel České televize Jiří Hodač v ředitelském křesle.
Na Hodačovi prodělali
"O tuto sázku byl veliký zájem. Do kanceláří přišli lidé, kteří si přišli vsadit poprvé v životě," říká Ježek. Dodává, že lidé tipovali překvapivě správně a Tipsport tak na vypsání této sázky prodělal několik desítek milionů. I přesto s podobnými sázkami, například na politiku, do budoucna počítá.
Přestože tipovací agentury rozšiřují svou nabídku sázek, bezkonkurenčně nejvíc prosázejí Češi na výherních automatech. V roce 1999 to bylo z celkových jednapadesáti více než třicet miliard korun.
Peníze z výher se však u těchto lidí dlouho neohřejí. Ne každý uvažuje jako hostinský Horuta. Ten miliony, které vyhrál, investoval do koupě nové hospody. Statistiky jasně dokazují, že většina sázejících na automatech vyhrané peníze opět prohraje. Podle psycholožky Douchové se u těchto lidí pak projevuje až závislost na sázení. Každá výhra je nutí vsadit ještě víc.