"Jezdím takhle už dlouho, skoro dva roky. Někdy si přivstanu a vyjedu už ve čtyři, jindy spím až do osmi, jak se mi chce. Vyplatí se to, dělám hlavně delší trasy, třeba pro lyžaře z Trutnova do Pece a dalších míst v Krkonoších. Dneska jsem jel z Trutnova do Hradce, Pardubic a Chrudimi a teď se vracím. Jezdím taky na svatby a oslavy, nemůžu si stěžovat," říká řidič. Lidem ochotně vydá za cestu stvrzenku, ale na jeho voze chybí název firmy.
Úřady si s černými dopravci nevědí rady
Úřady vědí, že to není ojedinělý případ. V podstatě si však s černými dopravci nevědí rady. Musely by ho přímo při černé jízdě chytit, a navíc získat svědectví pasažérů.
"Takoví lidé porušují živnostenský zákon a nejspíš se také dopouštějí daňových úniků. Podnikatel musí mít od nás koncesi a od okresního úřadu licenci. Podle závažnosti může být pokuta až do jednoho milionu korun, ale pokud to dělá dlouhodobě, jde o trestný čin a prošetřuje ho policie," varuje vedoucí Okresního živnostenského úřadu v Pardubicích Rudolf Havlík.
Petr Seidner, ředitel největšího autobusového dopravce v kraji, nad tím jen krčí rameny. "Víme, že se to stává. Většinou nejde o promyšlené černé podnikání, spíše o melouchy řidičů. Nemůžeme s tím moc dělat, kontrolu vykonává okresní úřad a ten má málo lidí. Nejhorší je, že nám takhle unikají tržby a úřady zbytečně dopravu dotují," říká Seidner.
Konfliktů se nebojí
Černý dopravce věří, že bude moci podnikat ještě dlouho. Nebojí se ani konfliktů s velkými dopravci. "Sám jsem kdysi jezdil v Hradci u ČSAD a kluci mne často ještě znají. Autobusy hlavně v pátek a v neděli jsou přeplněné, tak jim vlastně pomáhám," říká řidič.