Od roku 1953, kdy Everest zdolali první horolezci Edmund Hillary a Tenzing Norgay, náročný výstup zvládlo přes 10 tisíc lidí. Jen deset z nich však bylo černé barvy pleti a jen jediný byl Afroameričan, poukazuje list The Washington Post.
Devítičlenný tým černošských horolezců zvaný Full Circle to chce nyní změnit. Skupina založená Phillipem Hendersonem si klade za cíl ukázat na „bariéry, které stále existují pro černošské komunity v přístupu k venkovním aktivitám“.
„Když jsem mluvila o horolezectví, neustále jsem slyšela ‚černoši to nedělají‘. To pouze udržuje stereotypy. Je důležité změnit narativ,“ říká členka skupiny, učitelka Rosemary Saalová.
Saalová poukazuje na to, že když Hillary vystoupil na Everest, „černoši nemohli dokonce ani volit“. Jim Whittaker, první Američan, který horu zdolal, tak učinil dva roky před tím, než prezident Lyndon B. Johnson podepsal takzvaný Civil Rights Act, který v USA postavil mimo zákon rasovou segregaci.
Segregace, kvůli níž byli Afroameričané nevítáni v národních parcích, lesích a na dalších veřejných místech, se dodnes podle stanice NPR podepisuje na jejich neochotě je navštěvovat. Skoro 70 procent lidí, kteří do nich míří, jsou běloši, černoši jsou naopak skupina, která je navštěvuje nejméně. To se podepisuje i na množství černochů, kteří venku trénují horolezectví.
„Je nesmírně důležité přispět k reprezentaci v těchto venkovních prostorách,“ tvrdí Saalová. Podle ní existoval v historii „záměrný nedostatek přístupu pro černochy“.
Cesta na vrchol vede přes mrtvá těla, popisují Everest přeživší horolezci |
Full Circle sestává ze zkušených horolezců. Byli například na nejvyšší hoře Severní Ameriky Denali nebo na Kilimandžáru v Tanzanii. Přesto považují Everest za „výzvu“.
Skupina se nyní pokouší získat na svou výpravu finanční prostředky. Cena za výstup se pohybuje v rozmezí 30 000 (655 500 korun) až 85 000 dolarů, (1 857 250 korun), může však vystoupit až na cenu 100 tisíc dolarů (2 185 000 korun).
Některé firmy už uvedly, že tým podpoří, například Perkins Coie, Hestra, North Face, Osprey Packs, Smartwool, MSR nebo Greening Youth Foundation. „Myslím si, že mnohé značky a organizace si začínají uvědomovat koloniální historii horolezectví,“ podotýká Saalová. Dobývání vrcholků Himálaje bylo oblíbenou kratochvílí obyvatel Britského impéria.