Po druhé světové válce pokračoval rychlý vývoj tryskových letadel. První britské tryskové dopravní letadlo, slavný Comet, poprvé vzlétl v roce 1950. Několik cometů ale v roce 1953 spadlo a veřejnost začala pochybovat o jejich bezpečnosti. Rovněž letečtí konstruktéři byli zklamaní. K vysvětlení nehod bylo svoláno mnoho odborných komisí, několika se účastnil i Dr. David Warren z Leteckých výzkumnných laboratoří v Melbourne, chemik, který se specializoval na letecké benzíny. Jeho úkolem bylo zjistit, jestli nebyl příčinou nehod výbuch benzínových nádrží.
Jediné, co po nehodě zbylo, byla hromada zkrouceného plechu, nehody obvykle nikdo nepřežil. Warren v roce 1954 navrhl přístroj, který by nahrával rozhovor pilotů - podle něj právě piloti věděli nejlépe, co se s letadlem v posledních vteřinách před katastrofou dělo a jejich popis situace a rozhovor by mohl velmi dobře odhalit příčinu nehody. Přístroj rovněž čtyřikrát za vteřinu zaznamenával data z osmi nejdůležitějších přístrojů.
Ačkoli testování ve vzduchu dopadlo úspěšně, návrh byl úřady odmítnut. Letecké úřady i Královské australské letectvo označily podobný přístroj jako nepotřebný, federace pilotů prohlásila, že "žádné australské letadlo nevzlétne s Velkým bratrem na palubě."
Zcela jiného přístupu se dočkal Warren v Británii, kde byl přístroj představen v roce 1958. Poté, co o něm informovala BBC, se mnoho společností začalo zajímat o jeho výrobu i využití a britské úřady provedly první kroky k zavedení černé skříňky jako povinného vybavení do letadel. Mezitím bylo v USA přestaveno podobné zařízení. V roce 1960 britská vláda nařídila, že každé letadlo těžší než 20 tisíc liber (asi 9 tun) musí mít povinně černou skříňku.
V prvních záznamnících leteckých údajů byly jako médium použity pásky vyrobené ze speciální oceli, později byly ocelové pásky vyměněny za média. Nyní se využívá počítačů, které dokáží nahrát mnohem více dat a je také pravděpodobnější, že přežijí náraz.
Co se všechno zaznamenává
Dnes se používá dvou typů černých skříněk. Záznamník v kokpitu (CVR) nahrává rozhovor pilotů a rovněž hlášení k pasažérům. Záznam se permanentně přepisuje, nahraných je vždy posledních třicet minut hovoru. Záznamník letových údajů (FDR) zaznamenává mimo jiné tyto údaje:
- čas
- výšku
- rychlost
- směr
- nápor každého motoru
- stav autopilota
- pozici vzdušné brzdy
- akceleraci
- venkovní teplotu
- poplach
- tlak v hydraulickém systému
- atáčení letadla vzhledem ke všem třem osám
Tyto údaje jsou obvykle zaznamenány na 25 hodin, poté jsou přepsány údaji novými.
Pro vojenské účely a helikoptéry se používá jediného záznamníku, kombinujícího záznam hlasu i přístrojů (Combined Voice and Flight Data Recorder (CVFDR) kvůli úspoře váhy.
Černé skříňky jsou obvykle uzavřeny do titanové krabice obalené tepelnou izolací, v níž je páska či jiné záznamové médium. Izolace musí chránit skříňku před teplotou 1100°C po dobu 30 minut (teplota hořícího leteckého benzínu) nebo 260°C po dobu deseti hodin (dlouhodobé hoření zavazadel). Kromě odolnosti proti ohni musí černá skříňka přežít náraz, vibrace a obrovský tlak. Test nárazu, například, zahrnuje výstřel skříňky z kanónu do hliníkové zdi k simulaci zpomalení 3 400 g (zpomalení ekvivalentní úplnému zastavení z přibližně pětisetkilometrové rychlosti na čtyřiceti centimetrech). Skříňka musí rovněž vydržet ve vodě v šestikilometrové hloubce po 30 dní. Testována je i odolnost proti chemikáliím (leteckému benzínu, oleji, hydraulické kapalině, tekutině používané k splachování záchodů a hasícím látkám.
Černé skříňky jsou v letadle uloženy na místě, které s největší pravděpodobností nehodu přestane bez větší úhony - typicky na konci kabiny pro cestující na stropě pod svislou ocasní plochou.
Černé skříňky nejsou černé, nýbrž jasně oranžové s reflexními plochami, které pomáhají jejich nalezení na místě havárie. Jsou označeny dvojjazyčným nápisem "Flight Recorder - Do Not Open" a "Enregistreur De Vol - Ne Pas Ouvrir" (záznamník letu - neotevírat). Při pádu letadla do moře je při kontaktu s mořskou vodou aktivován ultrazvukový vysílač, který po třicet dní vysílá impulsy na frekvenci 37,5kHz.
Zdroj:
Penny&Gilles Aerospace ltd.
Australské ministerstvo obrany
BBC Online
První černá skříňka vyrobená v Austrálii v roce 1958 |