"Nic nenasvědčuje tomu, že by ceny měly dále dramaticky růst. Spíš to vypadá, že zůstanou pod loňskými maximálními hodnotami," uvedl ředitel provozu čerpacích stanic společnosti Shell Vladimír Vacek. Podle něho mohou současné odhady znehodnotit dva faktory: vývoj kursu koruny vůči dolaru a další vývoj těžby a prodeje irácké ropy. Právě Shell ale už začal letošní nejvyšší ceny snižovat, na jihlavské čerpací stanici této společnosti před několika dny zlevňovali. Hodně kupovaný natural šel dolů o dvacet haléřů.
Ředitel nákupu a prodeje pohonných hmot ve společnosti Aral Miroslav Zmeškal odmítá, že by o výsledných cenách rozhodovaly velké firmy. "Pohyb cen v první řadě způsobuje poptávka na trhu. Letos na jaře se k tomuto faktoru přidal i vývoj kursu koruny a ceny na světových ropných trzích. To jsou vlivy, které ani my nedokážeme změnit," uvedl.
Přestože většina oslovených pracovníků čerpacích stanic změnu chování ze strany řidičů zatím nezaregistrovala, Libor Vala od pumpy Horáckého autodružstva ve Velkém Meziříčí má dojem, že se jezdí méně. "Nebo alespoň za benzin méně utrácí. O to více lidi na ceny nadávají," řekl. Řidič, který tankoval u benzinkyv Pelhřimově, ale jeho slova nepotvrdil. "Samozřejmě že ceny před dvěma měsíci byly příjemnější, nikdo nejásá, když se zdražuje. Naštěstí ale letošní cenový skok nebyl tak velký a teď se ceny už zastavily. A jezdit se musí," reagoval.
Ceny skutečně už několik dnů stagnují, většina prodejců je za posledních čtrnáct dnů neměnila. "Už dlouho jsme nezdražovali, poslední nárůst byl o padesát haléřů," potvrdila Lada Kolářová. Za uplynulé dva měsíce pohonné hmoty v kraji podražily zhruba o dvě koruny na jednom litru. Natural 95, který se stává nejčastěji používaným druhem benzinu, stojí v současnosti okolo třiceti korun, speciál je místy o několik desetihaléřů levnější, litr nafty přijde dnes zhruba na pětadvacet korun. Rozdíly sice v jednotlivých částech kraje existují, ale cenové rozpětí není nikterak dramatické.