Prvním společným projektem sdružení byla více než sedmisettisícová investice do vánočního osvětlení ulice Na příkopě, kterou od konce minulého týdne osvětluje přes třicet tisíc žároviček na stromech. Příkopy by tak podle vyjádření mediální agentury měly poprvé v historii vypadat obdobně jako hlavní nákupní třídy v centrech západoevropských měst.
"Chceme upoutat zájem Pražanů a říci jim, že největší nákupní centrum s více než dvěma sty obchodů je přímo v historickém centru Prahy a nikoli na Černém Mostě, Zličíně či v Letňanech. Zároveň chceme ukázat, že dokážeme konkurovat i těmto velkým obchodním centrům, která v poslední době vznikla na okrajích města," uvedl obchodní ředitel společnosti Real CDC, která zastupuje vlastníka Myslbeka, Bedřich Skalický.
Podle něj se nabídka ani cenové relace zboží mezi centrem Prahy a nákupními středisky na periferii příliš neliší. "Nabídka je obdobná v pasážích i v hypermarketech, protože velké firmy, které prodávají v pasážích Na Příkopě mají stejné pobočky i v nákupních zónách. Naším cílem je zviditelnit celé Příkopy," řekl Skalický. Připustil však, že v ulici Na Příkopě existují i značkové obchody se zbožím ve vyšší cenové relaci, která není v okrajových nákupních zónách obvyklá.
"O obchodech v centru jsem jako o konkurenci nikdy neuvažovala. Myslím si, že Příkopy jsou zaměřeny na trošičku jinou cílovou skupinu zákazníků," uvedla například manažerka marketingu pro hypermarkety Tesco Renata Dobiášová. Podle ní se zákazníci nákupních zón spíše zaměřují na jiný druh nákupů. "Například na velké nákupy. Navíc jsme oproti centru levnější, takže žádný problém pro hypermarkety nevidím," doplnila.
Také sociolog Pavel Kuchař z Institutu sociologických studií Univerzity Karlovy soudí, že rozdíl mezi nakupováním v centru a na okrajích je značný. "Na okraje města se jezdí nakupovat, kdežto do centra se lidé chodí především dívat na zboží. Asi těžko si půjde běžný podnikatel koupit sako do hypermarketu. To si patrně obstará v centru, ale týdenní běžný nákup si zase koupí na okraji. Na periferii se ale samozřejmě prodejna luxusních obleků neuživí. Ta má místo v centru, kde si lidé luxusnější zboží obhlédnou a případně koupí," řekl Kuchař.
Tento sociolog konstatoval, že v centru Prahy nutně musí existovat síť obchodů se speciálním sortimentem pro návštěvníky, protože místních obyvatel v historickém centru příliš mnoho není. Proto také z centra města vymizela většina malých obchodů například s potravinami, které oživovaly střed města.
Podle sociologa se nedá jednoznačně říci, že by na okraje města jezdila nakupovat jiná sociální skupina než do centra - například lidé s nižšími příjmy. "Nezanedbatelné procento zákazníků nákupních zón na periferii tvoří i lidé ze satelitních městeček z takzvané high society, proto je zákaznická struktura nakupujících velmi různorodá. Navíc zde lidé mohou nakoupit skoro totéž, co říkají reklamní slogany - od špendlíku po lokomotivu. A to lidi láká," sdělil.
Prvním společným projektem sdružení byla více než sedmisettisícová investice do vánočního osvětlení ulice Na příkopě, kterou od konce minulého týdne osvětluje přes třicet tisíc žároviček na stromech. (1. prosince 2000) |