Až tři čtvrtiny Čechů využívají on-line objednávky, aby se vyhnuli čekání. Vedle mladých lidí využívají podobné služby také dvě třetiny šedesátníků.
V průzkumu se ukázalo, že až 57,3 procenta lidí považuje čekání u lékaře za nejvíce ztrátový čas. Předčilo to čekání ve frontách v obchodech, které hodnotí jako ztrátu času 56,4 procenta lidí, nebo na poštách, kde si čekání protiví až 50,5 procenta lidí. Čekání na úřadech je ztrátové pro 46,5 procenta lidí a dopravní zácpy vadí 45,1 procenta lidí.
Podle Svazu pacientů České republiky je na pohotovosti přiměřená doba čekání kolem jedné hodiny. Organizace pak rozděluje čekání u lékaře podle druhů pracovišť. „K praktikům chodí většina pacientů podle potřeby a potíží, které mají. U této skupiny ordinací lze akceptovat čekání na vyšetření i jednu hodinu,“ řekl prezident svazu Luboš Olejár.
„U stomatologů, gynekologů a pediatrů, kde je objednávkový systém, je akceptovatelné čekání do 10 minut. Přece jenom může nastat v průběhu vyšetření nebo ošetření nějaká malá časová prodleva. U stomatologů může vzniknout časový posun díky akutním ošetřením zubu v ranních hodinách,“ doplnil Olejár.
O čekání pacientů na urgentním příjmu rozhoduje jejich stav
Stanovit ideální dobu čekání u lékaře je přitom poměrně obtížné. „U čekacích dob je třeba rozlišovat mezi situací, kdy pacient přichází akutně bez objednání a pak situací, kdy je objednán na kontrolu. V prvním případě nelze stanovit žádný obecně přijatelný limit čekání - pacienti jsou po příchodu nebo přivezení podrobeni takzvané triage (třídění), kde se posoudí jejich stav. Jeho akutnost je to, co rozhoduje, jak rychle bude pacientům poskytnuta péče včetně případné hospitalizace,“ řekl iDNES.cz lékař David Marx, který se zabývá kvalitou zdravotnictví.
Upozornil také na to, že zatímco pro někoho je dvouhodinová čekací lhůta přijatelná, pro jiného bude s ohledem na jeho stav nepřijatelně dlouhá. „U objednaných pacientů na kontrolu se má za to, že jim byl stanoven takový termín ošetření, kde se čekací doba zkrátí na minimum. Tomu napomáhají objednávkové systémy, které pacienty rozepíší na konkrétní čas,“ dodal Marx.
Průzkum pro Xdent prováděla agentura Ipsos a probíhal mezi 525 respondenty, kteří svým složením odpovídají vzorku obyvatel České republiky. Firma Xdent se zabývá vývojem softwaru pro stomatology, který usnadňuje administrativu a umožňuje pacientům on-line objednávání na vyšetření.