ČD prohrály, obce dostaly trať i vagony

  • 7
Rapotín - Svazek obcí údolí Desné, který provozuje trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, dostane v privatizaci spolu s tratí i vozy. Rozhodla o tom privatizační komise ministerstva financí. České dráhy mají nyní co nejrychleji dokončit práci na aktualizaci privatizačního projektu trati a její předání včetně vozů maximálně urychlit.

"Komise projednala žádost Českých drah o vyjmutí vozidel z privatizace trati a rozhodla se jejich žádosti nevyhovět," uvedl mluvčí ministerstva financí Libor Vacek.
Šéf Svazku Ondřej Kopp přiznal, že v takový obrat už nedoufal. "Dráhy úspěšně bojkotovaly rozhodnutí ministerstva financí z ledna roku 2000, podle kterého jsme měli dostat trať i s vozovým parkem. Nedávno si navíc požádaly o vyjmutí vozů z privatizace. Poslední zprávy zněly, že ministerstvo financí vyhoví Českým drahám a my vagony nedostaneme. Jsme mile překvapeni, že je tomu naopak," sdělil Kopp.

Dráhy si chtěly vozy ponechat a zdůvodňovaly to úředníkům ministerstva financí tím, že je nutně potřebují. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský postoj organizace hájil: "Jsou to nejúspornější vozy, jaké máme, a potřebovali bychom je jinde."

Obce musely za pronájem vozů platit 200 tisíc měsíčně a k tomu za rok ještě 1,5 milionu investovaly do jejich oprav. "Neoprávněný nájem nám zbytečně zhoršoval ekonomiku provozu. Ty peníze jsme mohli investovat do dalších nutných oprav," uvedl Kopp.

Mluvčí ministerstva financí Vacek před nedávnem uvedl, že je nepravděpodobné, aby ministerstvo Českým drahám nevyhovělo. "Nemáme aparát na to, abychom přezkoumávali, zda České dráhy ty vozy skutečně potřebují nebo nikoli," řekl před časem.

Podle Šťáhlavského České dráhy se změnou ve prospěch Svazku obcí stále nesouhlasí. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová však uvedla, že rezort dopravy bude rozhodnutí ministerstva financí respektovat. Termín převodu privatizovaného majetku na obce však zatím není znám.

Svazek obcí údolí Desné si trať zničenou povodněmi v roce 1997 pronajal od Českých drah s cílem obnovit provoz. České dráhy ji totiž tehdy odepsaly jako neperspektivní a ztrátovou. Opravy si vyžádaly 68 milionů korun, z toho 42 milionů byla státní dotace, 17 milionů přišlo z fondů Phare a zbytek dodaly obce podél trati a okresní úřad.

Už patnáct měsíců od povodní jel po trati první vlak. České dráhy zde vykazovaly do povodní ztrátu deset milionů korun ročně, svazek obcí se podle Koppa do červených čísel nedostal. Počet cestujících stále roste. Zatímco v roce 1999 použilo vlakové spoje Železnice Desná 35 tisíc lidí měsíčně, loni už to bylo 45 tisíc lidí a letos se poprvé přepravilo za měsíc více než šedesát tisíc pasažérů.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video