Odměnu získá z každého automobilu, který Tatra armádě dodá a ta za něj zaplatí. Tak zní alespoň smlouva mezi ním a kopřivnickou automobilkou, která byla uzavřena v roce 2006.
Po upozornění reportérů České televize na dohodu v pátek veřejně reagovala ministryně obrany Vlasta Parkanová. O tom, zda v případu může jít o korupci, nechce spekulovat. "Požádali jsme Tatru o vysvětlení," uvedla Parkanová v tiskovém prohlášení.
Zároveň upozornila, že zakázka na 556 náklaďáků se domlouvala mezi ministerstvem a Tatrou. A třetí osoba při nich jako zprostředkovatel nevystupovala.
Stošek vysvětluje provizi tím, že pomáhal Tatře zpracovávat analýzy nutné pro získání zakázky a také automobilku na možnost ucházet se o obchod s armádou upozornil. "Nikdy jsem neprováděl žádnou lobbistickou činnost," uvedl Stošek.
Měl jsem zkušenosti
Stošek je dnes spolumajitel firmy Cals servis, která s ministerstvem obrany spolupracuje a do roku 1995 byl kvestorem Vojenské akademie Brno. V armádě dosáhl až na hodnost plukovníka.
Smlouva s Tatrou mu zajišťuje výnos 1,3 procenta z tovární ceny každého vozu, který automobilka armádě dodá. Minimálně by se tak mělo stát u pěti set kusů, což mu zaručuje odměnu přesahující dvacet milionů korun.
Takové peníze mu náleží oficiálně za vynaloženou technickou a odbornou poradenskou činnost při zprostředkování uzavření kupní smlouvy mezi Tatrou a ministerstvem obrany. Pokud by obchod "nedopadl" a automobilka nedostala zaplaceno, nezískal by žádné peníze. Tak alespoň hovoří dohoda mezi ním a automobilkou, kterou má MF DNES k dispozici.
"Tatra neměla dostatečné zkušenosti v moderních tendrech v oblasti dodávek ministerstvu obrany," uvedl Stošek v dopise pro média, v němž vysvětluje svou roli v obchodu mezi Tatrou a státem. Podle něj proto jako muž se zkušenostmi prováděl pro automobilku veškeré analýzy potřebné pro získání zakázky, zabezpečoval konzultace expertů a účastnil se také jednání se zástupci státu.
Podezření, že by mohl nějak ovlivňovat výsledek vyjednávání třeba díky své armádní minulosti nebo kontaktům, odmítá. "Nikdy jsem neprováděl žádnou lobbistickou činnost," uvádí Stošek.
Odměnu vázanou až na dodávky automobilů vysvětluje tím, že jeho spolupráce s Tatrou běžela přibližně od roku 1999 a po celou tuto dobu si veškeré jím vynaložené náklady na projekt hradil sám.
Šéf a spolumajitel Tatry Ronald Adams se odmítl ke smlouvě podrobněji vyjádřit. "Nic jsem nepodepsal a jsem teď na dovolené," řekl v pátek MF DNES.
Námluvy Tatry a ministerstva obrany, které potřebuje náhradu za stařičké Pragy V3S, začaly v roce 2002. Z té doby pochází také první smlouva o spolupráci mezi Tatrou a Stoškem. O rok později rozhodlo kolegium ministerstva na doporučení Vladimíra Špidly, že zakázku zadá Tatře přímo.
Projekt pak posvětila vláda v roce 2005 a po několika peripetiích také vláda Mirka Topolánka v roce 2006.