Karel Kryl: Koncerty 1989/1990 (z bookletu DVD)

Karel Kryl: Koncerty 1989/1990 (z bookletu DVD) | foto: Supraphon

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Buldok s citlivou duší. Karel Kryl

  • 7
Když v roce 1969 zůstal za hranicemi, jeho písničky režim zakázal. Přesto je tu všichni dál hráli a zpívali. Ani za dvacet let jeho emigrace se nepodařilo vymazat Karla Kryla lidem z paměti.

Jedenadvacátého srpna 1968 přijeli Rusové, druhý den Kryl napsal legendární písničku Bratříčku, zavírej vrátka, další den její nahrávku vezl do ostravského rozhlasu a během krátkého času se stala jakousi hymnou protestu proti okupaci.

Muzikantsky nebyla nic moc, ale o to v tu chvíli nešlo. Její autor nabídl něco, co lidé v těch tragických týdnech potřebovali: patos a emoce, podbarvené jednoduchou melodií, která se nedala přeslechnout.

V Krylově písničkářské cestě to nebyl žádný nový počin. Když začátkem 60. let startoval, kdosi mu v teplickém klubu řekl, že jeho písničky jsou protestsongy. "Nevěděl jsem tehdy dost přesně, co to je," vtipkoval později.

Tak za měsíc v Praze!

Jeho táta měl v Kroměříži slavnou knihtiskárnu, ze které vycházely skvosty autorů, jako byl Deml, Čapek či Zahradníček. Sedmiletý Karel byl u toho, když ji počátkem 50. let bolševici zabavili a rozmlátili. Tahle vzpomínka a mnoho dalších zkušeností kluka z režimem postižené rodiny ho vybavily trpkostí a vzdorem, které ho provázely celý život.

Správná rozhodnutí slavných Čechů

Karel Kryl 1944-1994

"Stejně je zajímavé, že si člověk vybírá psa k obrazu svému. Já bych chtěl buldoka," napsal z emigrace mamince.

V roce 1959 dostal první kytaru, rok nato složil první písničku. Šest let poté, kdy jako absolvent bechyňské keramické školy pracoval v Teplicích a zároveň hrál v amatérském divadélku, napsal jeden ze svých nejslavnějších textů: Z rozmláceného kostela/ v krabici s kusem mýdla/ přinesl jsem si anděla/ polámali mu křídla...

Po dvou letech se z Teplic vrátil na rodnou Moravu, hrál, zpíval, střídal zaměstnání. Pak přišlo léto 1968. Ještě před invazí přišel s další slavnou písničkou, v jejímž refrénu zaznělo: I v naší generaci/už máme pamětníky/a vlastní emigraci/a vlastní mučedníky/A s hubou rozmlácenou/dnes zůstali jsme němí/Ne - nejsme na kolenou/Ryjeme držkou v zemi. Josef Smrkovský ho označil za přehnaného pesimistu, jenže pár dnů nato přijeli Rusové a přiblížila se normalizace.

Kryl ještě vydal první desku Bratříčku, zavírej vrátka, odjel do Německa a zůstal tam. Pracoval pro Svobodnou Evropu, studoval, psal povídky, básně, písničky, točil desky, které se sem pašovaly. Počátkem listopadu 1989 vystoupil na legendárním festivalu ve Vratislavi a v euforii tam vykřikl: "Tak za měsíc doma!" Spletl se jen málo, do Prahy přijel už 30. listopadu. Vítalo ho heslo demonstrantů: "Karle Kryle, už neryjeme držkou v zemi," on místo nadšení varoval: "Nenechte si ukrást revoluci..."

Všichni se těšili na jeho písničky, Kryl nabízel sprchu - už záhy začal tvrdě mluvit o tom, že se věci ubírají směrem, který ho znepokojuje. Na nezájem publika si nemohl stěžovat, jenže zjistil, že ho lidé přijímají jako legendu a jeho názory je míjejí.

Posluchači řídli, dostal nálepku kverulanta, který nakonec protestuje proti všemu a všem. Věděl to, a i to byl důvod, proč zůstal jednou nohou v Německu, kde ho nakonec dostihl infarkt.

Zůstaly po něm téměř dvě stovky písniček, z nichž mnohé se dají opravdu pojmenovat jako politické protestsongy. Leckdo mu jejich přímočarost vyčítal. Mezi jeho kritiky se našli i písničkáři Hutka, Merta nebo Třešňák. Ano, byl pesimista a chtěl burcovat. Ale tak nějak měl trochu pravdu.


Video