Budoucnost Arabského jara, část první. Komunikační revoluce, a co dál?

  8:20
Před rokem jsem se v souvislosti s Arabským jarem nechal nerozvážně vtáhnout do mediálních spekulací ohledně toho, zda se jedná o "dominový efekt" a zda tamější společnosti konečně směřují k demokracii. Na mé varování před unáhlenými závěry reagovali někteří redaktoři a mladí analytici z "think-tanků", že můj "orientalistický" pohled je překonaný, ba archaický, že celou věc jen komplikuji a že bych měl svůj omyl přiznat.

MLADÍ A NEKLIDNÍ. Během posledního roku se radikalizovala mládež v arabských zemích. Tuší však tato jemenská děvčata, kam protesty povedou? | foto: AP

Autor eseje

Doc. PhDr. Miloš Mendel, CSc. (1952), arabista a islamolog, vědecký pracovník a předseda Rady Orientálního ústavu Akademie věd ČR, v. v. i., přední český odborník na problematiku islámského náboženství v kontextu historických a kulturních procesů v Asii a Africe, specialista na moderní dějiny Blízkého východu. 

Nevím, jestli mám důvod přiznávat omyl. Naprostá většina specialistů (by) se ho dopustila se mnou. Skutečnost, kterou jsem já a mnozí jiní podcenili, spočívá v jediné věci: v účinnosti, s jakou do života lidstva vstoupila nejnovější fáze komunikační revoluce. Po audio- a videokazetách, mobilech, satelitních nadnárodních televizích a internetu jsme dnes svědky toho, jak razantně do prostoru masové komunikace vstoupil fenomén, zvaný Facebook.

Tok informací se zrychlil natolik, že už nejen můžeme sledovat válečné konflikty v přímém přenosu, ale můžeme se operativně, a hlavně bezpečně, domlouvat, kdy a kde se sejdeme, abychom žádali svržení režimu. Pokud bude dominový efekt v arabském světě pokračovat, zbývá (bez ohledu na nejnovější komunikační možnosti) jediná otázka: Mobilizovat určitý segment dané společnosti tedy dovedeme jako nikdy dříve – ale co dál?

Čtyři varianty vývoje

Po roce dramatického vývoje v některých zemích Blízkého východu sledujeme v zásadě čtyři modelové varianty: 1) stávající režim za tichého přihlížení Západu opoziční síly brutálně potlačí; 2) po odchodu nejvyšších představitelů dosavadních režimů se moci chopí s ním dosud spjaté armádní nebo stranické špičky, v jejichž nitru bude dále probíhat politicko-ideologický kvas, ale společnosti bude rázně dáno na srozuměnou, že výsledky svobodných voleb a vše, co s tím souvisí, mají své meze a reálné předání moci civilistům, spojené s přílišnými riziky, není na pořadu dne; 3) po pádu diktátorského režimu dojde k chronickému chaosu, umocňovanému navíc prudce se zhoršující hospodářskou situací; jeho součástí nebude ani tak proces demokratizace, jako spíše oslabení nebo dokonce rozpad státnosti, provázený náboženským, etnickým nebo kmenovým aktivismem a násilím; 4) paralelně s útlakem dosavadní režim zvolí taktiku dílčích opatrných reforem, aby otupil ostří opozičních struktur. Budoucnost se bude nejspíš odvíjet v kombinaci některých ze zmíněných modelů.

VARIANTA ČÍSLO 3. Libyjská vzpoura skončila svržením režimu a násilnou likvidací Muammara Kaddáfího (uprostřed), jeho syna Mutasima i někdejšího ministra obrany Júnise Džábira.

Za situace, kdy se arabský svět po celá desetiletí jevil jako politicky a ideologicky zakonzervovaný prostor, který si oba tábory studené války rozdělily podle momentální náklonnosti jeho režimů, se po rozpadu východního bloku, a zejména Sovětského svazu, poměry začaly měnit. Některé arabské země přišly o své ochránce a musely se přizpůsobit nové mezinárodní realitě. Jiné zase nervózně sledovaly, jak si jejich spojenec stále zjevněji přivlastňuje úlohu jediného dohlížitele na světový řád. Tento trend vyvrcholil ve Spojených státech v letech 2001–2009 za vlády ultrakonzervativního křídla Republikánské strany.

Revoluce, které Západ zaspal

Pro naprostou většinu znalců dějin a politiky Blízkého východu nastalo období přehodnocování postojů a uvádění aktuální situace do historicko-kulturních kontextů. Ale buďme upřímní: začalo to už na jaře 1978, kdy celé šiky odborníků na obou stranách ideologicky rozděleného světa a s nimi analytici klíčových zpravodajských služeb (hlavně CIA a KGB) nevěnovali zvláštní pozornost demonstracím, které vypukly v císařském Íránu, spolehlivé baště sekularismu, který ovšem režim na své společnosti vymáhal mimořádně nesmlouvavými způsoby. Jen ti nejzasvěcenější věděli, že v pařížském exilu sedí ajatolláh Chomejní a připravuje svůj národ na odpor vůči despotickému vládci, který má čtvrtou nejsilnější armádu v Asii.

NEPODCEŇUJTE PERŠANY. Když ajatolláh Chomejní přijel v roce 1978 do Paříže, málokdo tušil, že o rok později jediným tahem zkomplikuje bipolární rozdělení světa na Západ a Východ.

Dne 2. února 1979 se tento stařec s vychytralým úsměvem triumfálně vrátil do vlasti, zatímco "osvícený" císař Muhammad Rezá Pahlaví pro sebe málem nenašel exil. V následujících letech pak obě velmoci jen pasivně přihlížely tomu, co se v Íránu děje, a sovětští ideologové křečovitě přemítali, jak lze sociální revoluci pod hesly islámu interpretovat z marxistických pozic jako pozitivní vývoj v boji proti americkému imperialismu.

Byl by někdo ještě v září 1989 předvídal, že v říjnu padne Berlínská zeď a v prosinci Ceausescuova "orientální despocie" v Rumunsku? Všichni "sovětologové" v USA i jinde tehdy zírali, s jakou rychlostí se dovedou dějiny odehrávat. A když jsem byl v létě 1990 na dovolené v Jugoslávii a v Bosně jsem navštívil muslimské, katolické i komunistické známé, hovořilo se o nutnosti reforem, podobných těm našim "sametovým", ale nepadla jediná věta, z níž by vyplývalo, že tu o rok později začne pětiletý konflikt, nad jehož krutostí a iracionalitou zůstával stát rozum i jeho aktérům samým.

Arabské domino a realita

Ale přesto jsem přesvědčen, že hlasu odborníků by měli politikové, novináři, analytikové z "think-tanků" i zainteresovaná veřejnost naslouchat, ačkoli ani obecní historikové, ani orientalisté nedokážou vývoj dějin předvídat a v jistých fázích aktuálního stavu věcí se mohou i hromadně mýlit – například pokud jde o efekt "arabského domina". Dovedou však vidět události v širších kontextech.

Avšak měli bychom uvést i opačné příklady, kdy zasvěcenější pohledy specialistů nebyly k ničemu: Nikdo z mých kolegů v akademických kruzích ve Spojených státech i Evropě například nechtěl ještě na jaře 2003 věřit, že George W. Bush opravdu uskuteční svou ideologicko-mocenskou vizi a nařídí invazi do Iráku. Snad všichni odborníci z řad historiků, orientalistů, politologů a kulturních antropologů – bez ohledu na ideologickou orientaci – věděli, že intervence do Iráku uvrhne USA do vleklého angažmá, z něhož nebude úniku.

ODCHÁZEJÍ. Iráčané jásají, že jejich zemi opouští poslední konvoj amerických vojáků.

Zato američtí analytici z různých "think-tanků" měli od počátku jasno v tom, že Iráčanům je třeba vštípit demokracii. V prosinci 2011 americký prezident Obama přece jen nařídil stažení amerických jednotek, protože to slíbil svým voličům. Nyní ovšem světu nezbývá, než s obavami domýšlet, k čemu tento krok ve svých důsledcích povede.

Co vlastně chce facebooková generace?

V čem tedy spočívá můj omyl? Kromě podcenění vlivu komunikačních technologií na myšlení určitých segmentů obyvatelstva v několika z více než dvacítky zemí, které hovoří různými dialekty jednoho jazyka, nemám co přiznávat. Mohu jen zopakovat, že arabský svět není historicky homogenní území a že jednotlivé státy, ba dokonce regiony těchto států, se od sebe značně liší ve smyslu povahy sociální struktury, etnicity, náboženství, substrátových kulturních vlivů nebo třeba faktorů geografických.

Není k dispozici mnoho spolehlivých sociologických, kulturně antropologických a sociálně-psychologických studií, jež by na relativně reprezentativním vzorku populace dané země mapovaly a sumarizovaly poznatky z terénního výzkumu, který by sledoval důvody nespokojenosti mladé generace se svými politickými systémy. Jednak proto, že dotyčné autoritářské vlády podobné nezávislé průzkumy prostě nepovolí uskutečnit, jednak proto, že vyžadují týmový mezioborový přístup – a to vůbec není jednoduché, ať už z hlediska metodiky, jazykové vybavenosti a schopnosti komunikovat s prostředím, které si zpravidla pečlivě střeží soukromí své rodiny a zdaleka nemusí cizím badatelům vycházet vstříc, protože je považuje za vetřelce nebo provokatéry.

Demonstrantka se zahalenou tváří. Přeje si demokracii?

Co je vlastně důvodem k nespokojenosti mladé generace v řadě arabských zemí? Opravdu jen postupné zvyšování cen potravin, jak se to zjednodušeně vysvětluje, nebo dokonce nedostatek demokracie a svobody? Nejde spíše o mnohem složitější komplex problémů, které souvisejí s jejím celkovým životním způsobem a jehož jednotlivé komponenty se od jedné země k druhé dost výrazně liší? Je to na dlouhou debatu a komplexní výzkum, ale jsem přesvědčen, že ryze ekonomické důsledky současné "facebookové revolty" jsou jen jedním aspektem, protože ti, kteří v lednu a únoru loňského roku protestovali na Náměstí osvobození v Káhiře a na Burgibově třídě v Tunisu, nebo povstalci, kteří v srpnu svrhli režim plukovníka Kaddáfího, vůbec nejsou lidé žijící pod hranicí chudoby. Jsou frustrovaní celou řadou okolností.

Zmatek v myslích a srdcích

A jsme opět u komunikační revoluce, spjaté s nebývalou výměnou a střetáváním informací. Snad na každém hliněném domku v libyjské poušti nebo v nilském údolí je dnes namontován satelit. Mladá generace má například v zemích, kde je stále téměř nemožná běžná komunikace mezi pohlavími na veřejnosti, nemluvě již o předmanželské či mimomanželské promiskuitě, možnost sledovat nejen vesměs prudérní sitcomy a telenovely arabské (převážně egyptské) produkce, ale i ty západní, dokonce i pornofilmy, nebo jen prostě estrádní pořady (třeba ty italské), kde se to jen hemží vyzývavě oděnými a sebevědomými odbarvenými blondýnami a dělají se tam "frivolní" grimasy a pohyby tělem.

MEDIÁLNÍ REVOLUCE. Mladí Egypťané sledují televizní přenos z masových protestů proti vládě na káhirském náměstí Tahrír. K vidění je však v televizi daleko více.

Tato skutečnost nepochybně působí na psychiku arabské mládeže destruktivně, vnáší do jejích myslí přesně onen "zmatek" či "mravní rozklad" (arab. fitna), před nímž důrazně varují islámští fundamentalisté. Podobně je tomu i s otázkou alkoholu, který je v západních zemích "historicky zvládnutou" drogou, ale v zemích arabských je jeho požívání stále dobrodružstvím nebo přímo tabu, což působí komplikované psychické napětí zvláště v těch zemích, kde se všeobecně ví, že vládnoucí elita si dovozový alkohol ze Západu dopřává, zatímco vlastní lid nechává po jeho požití či konfiskaci veřejně bičovat nebo společensky ponižovat.

Na rozhraní kultur, věků a mentalit

Mnozí mladí lidé tu prožívají onen, již mnohokrát popsaný stav jakési "civilizační schizofrenie", kterým jsou protkány moderní dějiny (nejen) arabských zemí a islámského myšlení. Osciluje mezi nekritickým obdivem k materiálním vymoženostem a konzumní kultuře Západu a naopak příkrým odporem vůči ní z pozic vlastního hodnotového systému. Mnozí mladí lidé, zvláště ti, kteří měli možnost pobývat v některé západoevropské zemi nebo v USA, prožili oba krajní póly tohoto stavu. Poté, kdy se nějaký čas plnými doušky nebo opatrně, kolektivně nebo diskrétně, napájeli nejrůznějšími projevy tamějšího společenského a kulturního života, prožili určitou katarzi a s pokorou se vrátili do prostředí autentických kulturních hodnot a etických stereotypů, v nichž se cítili lépe. Jiní tuto schizofrenii prožívají stále.

DRŽTE SE! Zahraniční turisté fandí egyptským demonstrantům z pohodlí klimatizovaných autobusů.

Navštívil jsem arabskou zemi, kde mládež tajně poslouchá a posílá si z mobilu na mobil "protestsongy", jejichž obsahem je výzva režimu, aby uvolnil zákaz běžné komunikace mezi mladými lidmi. Rozmohl se tam "sex po telefonu", nyní také mnohem zajímavější sex prostřednictvím Skype a k tomu instalované obrazovky. Komunikují tu spolu mladí lidé, kteří se našli na internetu, žijí stovky kilometrů od sebe, nikdy se neviděli a asi nikdy neuvidí. Tato "verbální a vizuální masturbace" je důsledkem konzervativních poměrů, ale prozíravý vládce by měl umět situaci zvládnout, aniž by došlo k vybočení z norem islámského práva (šaríca). Může totiž v sunnitském právním prostředí snadno požádat své náboženskoprávní autority (culamá), aby svým doporučením (fatwá) určité reformní kroky (polo)světského zřízení potvrdily. Pokud ovšem režim zůstane závislým na desetiletí starých ideologických stereotypech, může se mládež bouřit – zvláště když bude mít internetem a satelitní televizí zprostředkovaný celý rejstřík lákadel.

Ve své podstatě tu jde o kombinaci zkvalitnění sociální politiky, snížení brutality režimního represivního aparátu, dílčí reformu šarícatského rodinného práva, uvolnění poměrů v interakci mezi mužem a ženou na veřejnosti, řešení neúnosných demografických problémů a mnoha dalších dílčích faktorů. Demonstrující mladíci a z pěti až deseti procent také mladé ženy (mimochodem většinou předpisově po muslimsku zahalené) primárně netouží po zavedení demokracie nebo občanské společnosti v západním slova smyslu. Většina z nich si totiž neumí představit, co tento proces v delší perspektivě obnáší. Jde jim spíše o celkové uvolnění poměrů, o nastolení základních parametrů větší sociální spravedlnosti, utlumení zvůle úřadů a reformu šarícatského pojetí mezilidských vztahů a morálky.

Tato dvoudílná esej je rozšířenou a aktualizovanou verzí článku Arabské jaro: romantická očekávání a tvrdá realita, který byl otištěn v odborném čtvrtletníku Nový Orient 3/2011.

Text uveřejňujeme se svolením Orientálního ústavu, vydavatele časopisu.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...