Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucí vláda hledá, kde ještě ušetřit. Česko může být poprvé bez stíhaček

  3:47aktualizováno  3:47
Má mít Česko vůbec nadzvukové letectvo? Nová vláda by mohla říci, že ne. Zajištění stíhaček na další roky může být nejdražším obranným projektem v historii. Variantou je spolehnout se na spolupráci v NATO.

Česko by se podle Nečase mohlo o letadla dělit s některými dalšími zeměmi NATO. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Stíhací letectvo bylo od vzniku Československa a poté i Česka vždy důležitou součástí obrany země. Přesto může být už za několik let armáda bez stíhaček. A letci varují: rezignujeme tím na kontrolu svého vzdušného prostoru.

Armáda má sice v pronájmu 14 stíhaček JAS-39 Gripen, ale jen do roku 2015. Do té doby musí politici se stratégy zvážit, jestli má smysl držet si nadzvuková letadla. Tedy zda vyhlásit na jejich koupi veřejnou soutěž a vybrat tu nejlepší nabídku, nebo na stíhačky úplně rezignovat.

Ve vyspělých zemích NATO trvá soutěž a vyhlášení vítěze přinejmenším oněch pět let.

V NATO je "přestíhačkováno"

Zdálo by se, že politici budou mít po zkušenostech s gripeny jasno, zda armáda stíhačky potřebuje, nebo ne. Opak je pravda. Politici se zatím shodují jen v tom, že NATO čelí jiným bezpečnostním hrozbám než v roce 1999, kdy do něj Česko vstupovalo. A jiné jsou i ekonomické poměry.

Kolik stojí letectvo

Stíhačky: roční provoz 14 stíhaček Gripen jde do miliard.
Bitevníky: náklady na 24 bitevníků L–159 dosahují podle odhadů stovek milionů.
Vrtulníky: provoz 26 bitevních, 42 dopravních a víceúčelových vrtulníků pohltí podle odhadů ročně desítky milionů.
Celkem: náklady na armádní letecké základny se pohybují do
deseti miliard ročně. Tato částka zahrnuje výdaje na provoz letadel, ale i platy letců včetně pojistného. Obranný rozpočet byl přitom letos seškrtán na 48 miliard. Přesné částky odmítlo ministerstvo obrany po čtyřdenním vyjednávání sdělit.

"Recese nás nutí hledat ty nejefektivnější, ale také nejméně nákladné způsoby obrany," připomíná horký kandidát na křeslo ministra financí Miroslav Kalousek z TOP 09. Nevyzývá ke zrušení českých stíhaček, i on však říká, že je nejvyšší čas položit si otázku, "zda Česko má, či nemá mít 'nadzvuk'. A také si na ni odpovědět".

Poslanec Jan Vidím z ODS, který stál léta v čele výboru pro obranu, už teď rovnou říká, že Česko se klidně může bez stíhaček obejít.

Podobně jako pobaltské státy, které uzavřely smlouvu o ochraně vzdušného prostoru s velením NATO. Vlastní stíhačky po rozpadu Sovětského svazu nemají a jejich nákup si nemohou dovolit. Před rokem tak nad Pobaltím létaly i české gripeny. Vidímovi podle agentury ČTK vadí zejména vysoké provozní náklady na stíhačky.

Premiér Petr Nečas neříká tak natvrdo, aby se Česko gripenů po ukončení jejich pronájmu zřeklo, avšak i on hledá možnosti, jak by mohla armáda ušetřit miliardy.

A jednou z možností je právě širší mezinárodní spolupráce při budování a provozu vzdušných sil. Česko by se podle Nečase mohlo o letadla dělit s některými dalšími zeměmi NATO. Premiéra inspiruje Nizozemsko s Belgií, které budují společné námořnictvo. I ono totiž – stejně jako letectvo – patří k nejnákladnějším složkám obrany státu.

Miroslav Kalousek navíc připomíná, že NATO jako celek rozhodně nemá stíhaček málo. "Uvědomme si, že v NATO je 'přestíhačkováno'. Pokud se rozhodneme nemít nadzvukové letectvo, může jeho roli zaujmout některý ze spojenců," říká.

Nebylo by to sice zadarmo a Česko by muselo jako protislužbu nabídnout třeba speciální síly nebo své chemiky, oba státy by však mohly ušetřit miliardy.

Také odborníci na letecký průmysl, kteří nechtěli zveřejnit jméno pro svůj vztah k armádě, potvrzují, že Česko stíhačky nepotřebuje. Neobstojí podle nich ani argument, že jsou nutné třeba v případě, kdy by teroristé unesli letadlo a to by bylo nutné sestřelit. Takové rozhodnutí by bylo otázkou minut a v Česku by se zřejmě nenašel nikdo, kdo by nařídil sestřelit dopravní letadlo plné lidí.

Jednou z variant, které experti navrhují, je gripeny po ukončení pronájmu vrátit Švédům a základ letectva vytvořit z bitevníků L-159. Jejich elektronika i vysoce přesná výzbroj v ničem nezaostává za nejmodernějšími stíhačkami F-16. A ve srovnání s gripeny mají bitevníky jen třetinové provozní náklady.

Nejcennější jsou piloti

Pro českou armádu jsou podle expertů tím nejcennějším – z hlediska výcviku i nákladů – piloti. Ti z L-159 zvládnou bez potíží rychlé přeškolení na jakoukoliv pokročilou stíhačku.

A aby si udrželi návyky nadzvukových pilotů, mohli by – tak jako ti němečtí – pravidelně létat v USA. I tato varianta by armádě ušetřila miliardy. A pokud by Česko bylo někdy nuceno stíhačky mít, jeho piloti budou připraveni.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Vlaky jezdily celý den přes otevřené závory kvůli překopnutému kabelu

Na železničním přejezdu v Praze - Řepy nefungovalo několik hodin signalizační...

Na železničním přejezdu v pražských Řepích v pondělí nefungovalo přes celý den kvůli poruše signalizační zařízení....

Soud zamítl žalobu šumavského parku, Kreuziger mu nemusí prodat pozemky

Developer a bývalý cyklokrosový závodník Roman Kreuziger ukazuje pozemky na...

Bývalému cyklokrosaři Romanu Kreuzigerovi staršímu se otevřela cesta k částečné obnově vesničky Zhůří na Šumavě....

Osiřelou trať z Jesenicka nikdo nechtěl ani po slevě, brzy bude zadarmo

(ilustrační foto)

Ani na druhý pokus se nepodařilo prodat nevyužívanou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku. Zájemce...



Najdete na iDNES.cz