V. Valíková: Mám vůči státním maturitám tři hlavní výhrady. Například písemná slohová práce je krátká. Nezjistíme, jak student zvládá jazyk, jak v něm přemýšlí. Říkala jsem si, že to snad nějak půjde, ale způsob hodnocení a bodování, který chcete, je něco neskutečného.
P. Zelený: Metodika hodnocení k tomu, co má tato zkouška ukázat, stačí. Bodování s pevnými pravidly je potřeba, aby se vyloučil subjektivní pohled - zkoušeli jsme bez něho dát nové práce oznámkovat několika kantorům a jejich známky se lišily o tři stupně.
vyzkoušejte si státní maturityZkuste si ukázkové testy státních maturit |
V. Valíková: Ale to máte u spisovatelů také, studenti se hádají o Kunderu či Vaculíka. Jazyk je věc podvědomí, ten se přece nedá takhle objektivně hodnotit.
P. Zelený: Pro mě je snazší napsat čtyři stránky textu než 150 slov. Postřeh, že v rámci státní maturitní zkoušky se nedá hodnotit originalita, je správný, ale to také není cílem. Každá forma zkoušky měří jen určitou výseč dovedností.
V. Valíková: Má druhá výhrada směřuje k pojetí ústních maturit. Osypávám se z termínu "analýza textu". Bojím se, že se to zase zvrtne v takové to "povězte nám, kolik je v básni metafor" nebo "co znamená u Romea a Julie ta tma" a podobně. To je druhý extrém, nejdříve se recitovala díla, teď se bude analyzovat. Moje třetí výtka se týká opět ústních zkoušek -my se zhroutíme, protože pro učitele, kteří jako já dávají studentům velké seznamy četby, znamená příprava podkladů neskutečné množství práce.
P. Zelený: Můžete použít pracovní listy centra pro přípravu maturit.
V. Valíková: Já si z nich nevyberu, jsem zvyklá na svoje texty a neumím vymyslet otázky k těm, které mi někdo předloží. Byl jste někdy na nějaké škole, umíte si představit češtinářský kabinet? Každý učí jinak. Vy chcete sladit češtináře z celé republiky, přitom je nemůžete sladit na jedné jediné škole. Dáváte vše zase částečně do rukou předmětových komisí, které mohou vytvořit závazný maturitní seznam knih. Pak ale končím, protože jestli mi nějaká komise řekne, že mám zkoušet třeba ze Zločinu a trestu a nikoliv z Idiota, nemusím učit.
P. Zelený: Já vám rozumím. Vy jste typ, který chce jít svou cestou.
V. Valíková: A vy mi do ní stavíte barikády.
P. Zelený: Máme 110 tisíc maturantů a osm až deset tisíc jejich učitelů. Jestliže zadáním státní maturity je zobjektivizovat zkoušky na úrovni celé republiky, musí existovat pravidla, jak kantory sladit. A šlo by to třeba i tak, že by studenti místo ústní zkoušky jen psali jednotný test, který by bylo snadné vyhodnotit - a kantory bychom tak z hodnocení vyloučili. V. Valíková: To by možná bylo ideální řešení.
P. Zelený: Řeknu vám, k čemu by to vedlo. Původně jsem chtěl, aby tak státní maturita vypadala a aby její součástí nebyly písemky ani ústní zkoušky. A byli to právě učitelé, kteří to nechtěli. Měli pravdu, protože kdyby se testovalo jen tohle, školy by začaly připravovat jen na tento typ zkoušek. Tak, jak je to teď, je to postaveno přesně pro vás, pro vaše typy kantorů. Mně je váš přístup sympatický, ale je velmi pracný. Celý ten systém je složitý proto, že vy učitelé chcete, aby ta zkouška vypadala takto. Protože to, co by v testech nebylo, by z češtiny postupně zmizelo, neučilo by se to.
V. Valíková: Čímž dáváte najevo, že kantorům nedůvěřujete. Naším úkolem není učit děti dovednosti, ale učit je číst a psát a naučit
je lásce k jazyku. Jestliže však mám u maturity hlavně měřit dovednosti a vědomosti, v podstatě se nikam nedostaneme.
státní maturityBudou vůbec státní maturity? Z čeho se zkouška skládá? Co učitelé kritizují? Co s písemkami udělá stát? K čemu je to dobré? Proč to učitelé bojkotují? Generálka už v říjnu |