Podle odborníků na aviatiku jsou ale i bez bezpečnějších paliv letadla relativně špatné bomby, což snižuje jejich potenciální využití v podobě zbraní. Boeing 767, jaký narazil do WTC, může mít v nádržích asi 90 tisíc litrů leteckého benzínu.
Při nárazu vybuchne jen málo paliva
Při nárazu však vybuchne jen malé množství paliva. Ve zbytku nádrže totiž není dostatek kyslíku. Podle stavitelů a statiků bylo to, co poslalo oba mrakodrapy WTC k zemi, stabilní hoření vyteklého paliva - nikoli původní náraz a výbuch letadel.
Hoření je chemickou reakcí, při níž se spojí kyslík a palivo, aby uvolnily teplo. Voda heň hasí, protože blokuje příjem kyslíku z okolí. Při srážce se podle badatelů uvolní jen malé množství chemické energie z paliva. I proto končí tak zřídka kolize automobilů velkým výbuchem.
Vojáci i teroristi pracují na stejném úkolu
Jak ozbrojené síly, tak teroristi se v posledních desetiletích usilovně snažili vyrobit bomby z pohonných hmot, které by byly schopné vybuchnout. Aby se jim to podařilo, pokoušeli se obvykle maximalizovat množství dostupného oxidantu, aby hoření paliva bylo explozivně rychlé. Typickou metodou bylo rozprášit palivo do jemné mlhy a pak ho zapálit. Výsledky byly ovšem obvykle smíšené a palivové bomby měly jen okrajový význam.
Armáda Spojených států vyvinula několik typů podobných bomb, jejichž cílem bylo čistit minová pole a ničit nepříteli vybavení. Typ CBU-72 vážil 250 kilogramů. Po vyhození z letadla se rozdělil na tři menší nálože, které se rozpadly asi deset metrů nad cílem. Poté vytvořily asi dvacetimetrový oblak a rozbuška je změnila v obrovskou ohnivou kouli.
Bomby si USA vyzkoušely v Perském zálivu
Během války v Perském zálivu v roce 1991 vypustilo námořnictvo 254 takových bomb na irácká minová pole a také na vojáky v zákopech. Kromě zneškodnění min, šlo ovšem i o psychologickou zbraň.
Mezi teroristy, kteří se podobné zařízení pokoušeli vyrobit byla západoviržínská skupina známá jako Mountaineer Militia. V letech 1995 - 1996 se snažili vyrobit palivovou bombu schopnou obsáhnout dvě hřiště na americký fotbal. V říjnu 1996 je ale odhalili federální agenti. Skupina tak byla rozprášena dříve, než stihla bombu použít.
Co ochrání letecký benzin před výbuchem?
Už před čtyřmi desetiletími výrobci letadel a letecké společnosti začali se zkoumáním možností, jaké chemikálie by bylo možné přidávat do leteckého benzinu, aby nemohl vytvářet jemnou mlhu a mísit se s okolním vzduchem.
Program posvěcený americkými federálními orgány zkoumal mnoho možností včetně přídavných látek, které zvyšovaly viskozitu leteckého benzinu a po nárazu ho měnily v rosolovitou hmotu.
V polovině osmdesátých let se tento výzkumný program značně zpomalil. Od poloviny devadesátých let se ale stále častěji ozývají hlasy na jeho oživení. "Za posledních dvacet let se udělalo hodně málo ve výzkumu bezpečnějších pohonných hmot," uvádí v prohlášení letecká bezpečnostní společnost AFP Associates. "Vzhledem k tomu, co všechno se za tu dobu událo, by bylo načase znovu trochu přidat do kroku."