"Postup města je velice nešťastný. Přichází ve chvíli, kdy různé varianty trasy R43 teprve budou posuzovány z hlediska vlivu na životní prostředí. Radní tím dali najevo, že proces hledání ekologicky nejpřijatelnější trasy včetně zapojení veřejnosti do tohoto procesu je pro ně pouhou formalitou, která již nemůže nic zvrátit," tvrdí Martin Ander ze sdružení Nesehnutí.
"Myslím, že naše rozhodnutí není ukvapené, protože tento záměr se připravuje velmi dlouho. Už v roce 1974 bylo v územních plánech Žebětína s touto trasou počítáno. Vědělo se to například i v době stavby bystrckého síliště a při zpracovávání územního plánu města Brna v roce 1994," řekl náměstek brněnského primátora Petr Zbytek.
Přiznal ale, že proces posuzování vlivů stavby na životní prostředí příliš nepokročil. "Vyvíjíme tlak, aby ta studie byla urychleně zpracována. To ovšem neznamená, že se práce na přípravě R43 zastaví," připustil Zbytek.
Komunikace by se měla začít stavět v roce 2005. "Bude to velmi obtížně průchodné, ale věřím, že to půjde. Ať by se ale silnice vedla kudykoliv, vždycky k tomu budou výhrady. Pro některé aktivisty je jediné řešení vzít batůžek na záda a putovat pěšky. Bohužel tendence dnešní společnosti je jiná," řekl Zbytek.
Podle něho R43 odčerpá část dopravy, která nyní zatěžuje Žabovřesky, Královo Pole, Veveří a Mendlovo náměstí. Náměstek však nepopírá, že R43 může do města přivést i tranzitní dopravu. "Určitě. S tím se musí počítat. Když existuje komunikace, jezdí po ní automobily. Každá stavba ovlivní území. Podle dobrozdání odborníků je však zvolená trasa vhodná co do nákladů, vzhledem k vykoupeným pozemkům i k co nejmenšímu zatížení území. I jiná trasa by se dotkla přírody," řekl.
Zbytek upozornil, že nejblíže postavený dům v Bystrci je od plánované trasy vzdálen pětadevadesát metrů. "Je to dostatečná vzdálenost. Když projíždíte například Prostějovem, vidíte, jak tam ti chudáci bydlí v panelácích přímo u komunikace," řekl.
Osm občanských sdružení zabývajících se brněnskou dopravou však na postupu města zaráží fakt, že obyvatelé nejsou společně s přípravami dostatečně informováni o aktuální podobě návrhů na stavbu. "Ti, kteří navštívili zasedání bystrckého zastupitelstva 21. března, měli možnost vidět, jaká je představa investorů stavby R43. Odříznutí rekreační oblasti od města tělesem dálnice, zrušení současné tramvajové zastávky Přístaviště, nepříjemné zkomplikování přístupu pro pěší k přehradě, stavba mostu v těsné blízkosti hráze, nepřekryté dálniční přivaděče v místech dnešního korza - to je jen stručný výčet negativ, které bystrcká trasa R43 přináší," uvedl Martin Ander z Nesehnutí.
Brněnský dopravní kruh požaduje, aby byla hledána taková alternativa R43, která dokáže dostatečně účinně řešit problémy dopravního zatížení centra města a zároveň přitom neobětuje automobilismu významnou rekreační oblast u přehrady. Alternativní návrhy předložily iniciativy už zhruba před rokem.