Poslední várka tramvají 13T Porsche pro Dopravní podník Brno má sedadla seřazená za sebou.

Poslední várka tramvají 13T Porsche pro Dopravní podník Brno má sedadla seřazená za sebou. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brňané si vymohli vylepšení tramvají Porsche, Pražané si musí počkat

  • 111
V pražských tramvajích Porsche jsou na několika místech sedačky naproti sobě a velmi blízko, což pro cestující představuje značné nepohodlí. Skoro stejné tramvaje jezdí i v Brně. Tady si cestující na špatné umístění sedaček stěžovali. Brněnský Dopravní podnik jim vyšel vstříc a sedačky nechal seřadit za sebe.

Tramvaj s designem Porsche označili cestující pražskou MHD za nejhorší vůz brázdící ulice metropole. Má hodně nedostatků, alespoň z pohledu Pražanů, kteří v ní jezdí. Jak se ukázalo v Brně, některé věci by se vylepšit daly. V Praze se to zatím bohužel nestalo.

V moravské metropoli totiž jezdí tramvaje jen nepatrně odlišné od těch, které fungují v Praze. Vypadají stejně, mají téměř stejné parametry a donedávna měly i stejně uspořádaná sedadla.

Ve třech částech vozu seděli cestující naproti sobě. "Vždy se snažím zabrat místo na sedačkách, které jsou seřazené za sebou. Ty naproti sobě nemám ráda. Z každé strany se na vás lidé mačkají, když sedí naproti sobě dva lidé, uličkou lze jen těžko projít," popsala své zkušenosti z pražské tramvaje Porsche cestující Markéta Venclová.

Stejně ohodnotili posezení v nové tramvaji i mnozí další Pražané a Brňané.

Ukázalo se, že změny možné jsou

Ovšem brněnský Dopravní podnik si po stížnostech nechal od Škody Transportation, výrobce pražské 14T a brněnské 13T, dovézt tramvaje, ve kterých nepohodlné posezení už není.

"V deseti tramvajích, které dorazily jako poslední, jsme nechali upravit interiér. V místech, kde dříve lidé seděli naproti sobě, jsou dnes sedadla uspořádaná za sebou. Podobně jako v ostatních částech vozu," popsala úpravu mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle ní se podnik ke změnám odhodlal po stížnostech cestujících, kteří už v té době jezdili v devatenácti vozech se sedadly naproti sobě. Brněnský dopravce si ale za změnu musel připlatit. Jedna tramvaj původně stála zhruba stejně jako ty pražské, tedy asi šedesát milionů korun.

Tramvaj 14T s designem Porsche.

Úpravy sedadel stály podle mluvčí brněnský podnik několik desítek tisíc korun navíc. Po úpravě je ve voze o tři sedadla méně, kompenzují se jeden a půl sedačkami. "Pražský Dopravní podnik žádnou takovou změnu nepožadoval," uvedla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

"Soustředili jsme se pak hlavně na model ForCity, tedy nástupce Porsche. V poměru k ostatním tramvajím je vozů 14T relativně málo, a tak se teď věnujeme hlavně rekonstrukcím starých modelů tramvají a vylepšení nejnovějších vozů," vysvětlil generální ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák.

Nové posezení v pražských tramvajích nejdřív za deset let

"Do budoucna budeme o změnách na 14T uvažovat, ale až při opravách. To je však zatím hudba budoucnosti," slíbil Dvořák. Výrazné opravy těchto vozů by mohly být potřeba nejdříve tak za deset let.

Tramvaje Porsche si v obou městech vysloužily ještě další výtky cestujících. Kromě sedadel se jim také nelíbí, že v parných letních dnech je ve vozech velmi špatný vzduch (více čtěte zde).

Zpočátku také všechny mátlo, že první dveře se u vozů pražských tramvají neotvírají. Dnes už většina Pražanů ví, že jsou určeny pouze pro řidiče.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video