„Jak se dostanu nejrychleji na autobusové nádraží?“ bude se ptát za pár let turista na bratislavském sídlišti Petržalka. „Jděte na lanovku, tou tam jste za osm minut,“ bude moci dostat odpověď od Bratislavanů. Ne, to není sci-fi, ale reálný projekt v podání firmy HB Reavis. Ta přestavuje rušné autobusové nádraží na obchodní a dopravní centrum města, a to v přepočtu za téměř deset miliard korun.
Velkokapacitní lanovka přes Dunaj skoro za miliardu a půl korun má být bonusem, který nejen zviditelní celý projekt a přitáhne do něj turisty, ale také alespoň trochu odlehčí přetížené a bez metra velice pomalé bratislavské hromadné dopravě. S metrem, které se začalo stavět v osmdesátých letech, přitom Bratislava v dohledné době nepočítá, k ledu šel i projekt podzemní železnice, která ho měla nahradit.
Lanovka, která by mohla mít až devadesát kabin, by před Dunaj měla převážet cestující v průměrné výšce kolem třiceti metrů. Její přepravní kapacita by měla být až kolem čtyř tisíc osob za hodinu, což je přibližně tolik jako kapacita jedné plně vytížené tramvaje.
„Nic ještě není finálně rozhodnuté, jde o návrh, který čeká na schválení,“ uvedla pro deník SME mluvčí firmy HB Reavis Martina Jamrichová. V současnosti firma vybírá lanovou technologii, kterou by měla nadzemní dráha mít.
Projekt je však poměrně daleko. „V řešení je, zda se bude jednat o jedno, dvoj- nebo trojlano, podobně jako to, zda bude kabina zachycena zdola, nebo shora,“ dodala mluvčí.
Nejde o jediný projekt lanovky v Bratislavě. Další by mohla podle nápadu, s nímž loni přišli zastupitelé bratislavského Starého Města, spojit přes Dunaj výstaviště Incheba a Bratislavský hrad. Na rozdíl od plánů firmy HB Reavis má tato lanovka alespoň tu logiku, že vede na strmý kopec, na němž je Bratislavský hrad postaven.
Už v současnosti Bratislava přitom dvě unikátní lanovky má. Jedna letitá, ale před několika lety zrekonstruovaná, vede do horské oblasti Kamzík, kde jsou i menší sjezdovky. Druhá unikátní je v automobilce VW. Jako jediná lanovka na světě přepravuje už téměř patnáct let vyrobené automobily z jedné části továrny do druhé.