To byl stručný úvod do děje v současnosti nepochybně nejlepšího českého RPG dungeonu, který se dozvíte po shlédnutí slušně zpracovaného úvodního intra (menší výhrady mám k hlasu vypravěče, protože mě svojí malou procítěností nepřesvědčil o vážnosti situace v Rovenlandu). Autoři vytvořili nejen svůj vlastní fantasy svět, ale i vlastní a v mnohém originální systém kouzel a boje. Každá z postav bojovníka má několik, pro RPG hry klasických, základních vlastností udávajících jeho sílu, magické schopnosti, pohyblivost a hbitost. Při vytvoření postavy na začátku jsou přiděleny náhodné hodnoty. S každou novou dosaženou úrovní dostane hráč pět bodů a ty si rozdělí mezi vlastnosti tak, aby postavička odpovídala jeho záměrům. Zajímavým nápadem je možnost cvičení dovedností u mistrů ve městě, stojí sice dost peněz, ale zároveň vám ušetří spoustu času.
Tím jsme se dostali k otázce peněz, k dohrání jsou podle mě nezbytné, jenže jich je málo. Hra se tak sice blíží reálnému životu, lepší by však byla možnost vydělat si peníze splněním postranních úkolů nebo jinou záslužnou činností. Peníze jsou potřeba i na nákup speciálních předmětů, jejichž magické vlastnosti vám dovedou při jejich nošení zlepšit některé z dovedností.
Způsob používání magie je podobný většině RPG her, kdy každá z postav má určité množství magické energie (many) spotřebovávané při používání kouzel. Těch je několik desítek, každé s vlastním grafickým ztvárněním. Zpočátku jich umí vaši kouzelníci samozřejmě jen několik základních, ale postupně získávají nová z nalezených magických run nebo ze studia u mistrů magie. Kouzla se nepoužívají pouze k boji, ale některá také ochraňují vaší skupinu bojovníků, jiná odhalují průchozí stěny apod. Popis kouzel s jejich účinky je v manuálu hry podán vyčerpávajícím způsobem.
Pomyslnou třešničkou na dortu celé hry jsou souboje. Jakmile se ve vašem dosahu objeví nepřítel, hra se přepne do tahového módu. Každému z bojovníku postupně rozdělíte úkoly, na koho a jak má zaútočit, případně kudy nejlépe utéci z boje a pak spustíte vlastní boj. Průběh celého souboje se tak sice podstatně zpomalí a trvá několik minut, ale to umožňuje například rozdělení vaší skupinky a následné obklíčení potvůrky nebo ustoupení slabých mágů do pozadí a zatímco obrněnci vpředu rozdávají i dostávají jeden úder za druhým, mágové je zezadu léčí. Tohle se opravdu autorům povedlo a tak jediným stínem na soubojích je jejich obtížnost. Zpočátku vám vaše síly a mana vydrží maximálně na souboj s jediným skřetem, pak musí následovat několika hodinový spánek a pokud náhodou potkáte skřeta dalšího, bude to jistě váš konec. I když budete široko daleko sami, nemusí spánek znamenat spásu, protože se vám z neznámých důvodů nepodaří usnout. Občas to vypadá jako když první bojovník, který spánkem načerpal sílu, vzbudí ostatní a už je nenechá dále spát.
Svět Rovenland je opravdu rozlehlý a orientaci v něm vám usnadní automaticky se kreslící mapa, jejíž dobrou vlastností je možnost vpisovat si české poznámky (musíte mít nastavenou v DOSu českou klávesnici). Bez této mapy je hru téměř nemožné dohrát, protože vám pomůže odhalit možné výskyty průchozích stěn a těch autoři použili možná až moc.
Snahy o originalitu za každou cenu se podepsaly na dosti nepovedeném způsobu smlouvání s obchodníky. Pokud se vám cena při nákupu či prodeji nelíbí, můžete se pokusit dojednat jinou tak, že jí zadáte ručně z klávesnice. Pokud obchodník na vaši nabídku nepřistoupí, musíte zadávat znovu. Všechna tato námaha a dosažené výsledky, kdy se vám cenu podaří změnit maximálně o dvě tři procenta, vás po pár pokusech přimějí od smlouvání upustit a přijímat první nabídky obchodníků.
Hru vytvořila česká firma Napoleon games, která přípravu pojala opravdu profesionálně a k vývoji pozvala zkušené tvůrce. Grafické návrhy od známého českého sci-fi a fantasy výtvarníka Martina Zhoufa dávají hře slušivý kabát. Zde je nutné podotknout, že hezká je hra pouze při použití třicetidvou nebo šedesátičtyř tisíců barev. Při použití menšího počtu barev je úroveň grafiky o jeden stupínek níže. Hudba je pěkná, vystihující atmosféru hry v jednotlivých lokacích a i po několika hodinách hraní nepůsobí příliš monotónním dojmem.
Ke hře je přiložen i editor vlastních dobrodružství, poskytující vám stejné nástroje jako autorům hry – tvorbu map, nepřátel i předmětů a dokonce i přidání vlastní hudby a videa. Vytvořené příběhy pak můžete poslat do soutěže pořádané firmou Napoleon games. Předpokládám, že všechny takové výtvory budou zdarma k dispozici na internetu a příznivci RPG tak budou mít téměř nevyčerpatelnou studnici dobrodružství.
V úplném závěru si dovolím přidat jednu výtku autorům scénáře. Ačkoliv je hra celá v češtině, neodpustili si používání názvů některých míst, které česky příliš nezní. Na mapě tak najdeme pohoří jménem Hadí jazyk a Ledová podkova, ale zároveň je tu i ostrov Rovenland a město Caredbar - přitom by jistě šlo i pro ně najít pěkný a přinejmenším stejně výstižný český název.
|
Fireball je nejen efektní, ale i účinné kouzlo. |