„Projevili jste bezohlednou lhostejnost a vědomou nedbalost vůči veřejnosti,“ píše se v žalobě, kterou v pátek podal neznámý pilot k soudu v americkém státě Illinois, kde Boeing sídlí.
Základem žaloby je fakt, že společnost od roku 2017 věděla o závadě v letounech 737 MAX-8, při které selhává automatický stabilizační systém (MCAS), což strojům zabraňuje nabrat výšku. Právě to bylo příčinou zřícení dvou letounů řady MAX-8 v Indonésii a Etiopii, jak ukázala předběžná vyšetřování. Při tragédiích dohromady zahynulo 346 lidí.
Boeing však piloty i po haváriích ujišťoval, že vada neohrožuje letovou bezpečnost, jelikož příslušná výstražná kontrolka dokáže selhání MCAS odhalit ještě před startem. Ovšem jak se zjistilo později, kontrolka fungovala pouze při zakoupení jiné nepovinné výbavy MAX-8. I o této vadě Boeing věděl, opravit ji však plánoval až v roce 2020 (psali jsme zde).
„Byli jsme nuceni ohrožovat život svůj i celé posádky a pasažérů,“ popisuje pilot v žalobě proti Boeingu. Létání se zjevně vadným strojem, ke kterému byli i po podezřelých nehodách piloti nuceni, mělo posádkám působit „silný emoční a psychický stres“.
Žalobu podal pod pseudonymem „Pilot X“, údajně kvůli obavám z odplaty ze strany Boeingu, který má v leteckém průmyslu stále velký vliv. Podle CNN jde o muže či ženu původem z Kanady, jež pracuje pro mezinárodní aerolinku. Žalobu podal jako skupinovou, přidat se k ní tedy mohou „až čtyři stovky pilotů“ ze stejné aerolinky, uvádí dokument.
Ať zaplatí za lidské životy
Pilot Boeing žaluje také za „významnou ztrátu mezd a další ekonomické a neekonomické škody,“ které vznikly v důsledku odstavení letadel v březnu 2019. Specifickou částku však po Boeingu nepožaduje. Místo toho pilot žádá, aby pokutovou částku určil soud. „Měla by Boeing a další výrobce letadel odradit od toho, aby stavěli svůj výdělek nad životy pilotů, posádky a pasažérů,“ uvádí v dokumentu.
Piloti Boeingů 737 MAX neměli dost času, říká kapitán „Sully“ po simulaci |
Žalobě od pilota se nevyhne ani Americký úřad pro letectví (FAA). Boeing informoval FAA o problémy s MAX-8 po první nehodě letadla v Indonésii v říjnu 2018, úřad však závady vyhodnotil jako nedůležité a souhlasil s odkladem oprav.
„(FAA) se podílel na bezprecedentním krytí konstrukčních vad letounů MAX, které předvídatelně vyústily v pád dvou strojů a následné uzemnění letounů MAX po celém světě,“ píše se zatím pouze v žalobě proti Boeingu. K zažalování vládního úřadu je nejprve potřeba projít správním řízením, které však už bylo zahájené, uvedl právní zástupce neznámého pilota Joseph Wheeler.
Mluvčí Boeingu ani mluvčí FAA nechtěli situaci pro CNN komentovat. Boeing uprostřed května údajně dokončil opravu vadného softwaru letounů MAX-8, zatím ji však nepředložil FAA k otestování. Letadla typu MAX tak i nadále zůstávají na zemi. Jak píše CNN, některé aerolinky kvůli uzemnění části jejich vzdušné flotily musí i nadále rušit část letů.
30. května 2019 |