Přejít v Česku silnici je čím dál větší hazard. Za první tři měsíce roku zemřelo při nehodách 58 chodců, o devět víc než loni. Řadu z nich srazili řidiči přímo na přechodech.
Ministerstvo dopravy teď chce, aby za nezastavení před "zebrou" bylo víc trestných bodů – čtyři místo tří. A přísněji by se mělo posuzovat i jiné chování na silnici.
Třeba za nepřipoutání bezpečnostním pásem mají hrozit řidiči tři body. To je o bod víc než dnes. Takové jsou konečné úpravy, na nichž se po několikaměsíčním dohadování shodli členové expertní komise. Pro ministerstvo dopravy měla připravit změnu bodového systému i celého silničního zákona.
Úpravy však nejsou jen o zpřísňování. Trestný bod nebude třeba hrozit za zhasnutá světla. Řidič za to dostane jen pokutu. Stejně tak nebude "bodováno" zakázané parkování.
"Větší zásahy do bodového systému jsme ale nechtěli. Hodlali jsme upravit jen věci, které přímo nesouvisí s bezpečností na silnicích," uvedla náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková, která komisi vedla.
Povinná reflexní vesta
Změny se ale nemají týkat jen bodového systému. Každý řidič by měl napříště mít v povinné výbavě i reflexní vestu. Zároveň by už neměl mít možnost vymluvit se na "osobu blízkou" v případě, že jeho vůz vyfotí při přestupku automatický radar.
Komise se nakonec shodla, že majitel auta nebude dostávat pokutu za přestupek, trest ho ale stihne za utajování údajů "důležitých pro bezpečnost", jak stojí v konečné dohodě.
Povinnosti však přibudou i radnicím. Ty nově budou muset do pěti dnů majiteli auta napsat, že ho radar někde vyfotografoval. Pro řadu měst to může představovat problémy, protože to nebudou stíhat. Jenže už nikdo neřekl, co se pak stane. O tom experti nejednali.
Na druhou stranu budou mít radnice na vyřízení složitějších přestupků až tři roky místo jednoho, jak tomu je dnes.
Bouřlivá cesta parlamentem
Pořád to jsou ovšem jen návrhy, které musí ještě projít přes zákonodárce. "Chceme ještě se zástupci politických stran vše předjednat, aby měly úpravy ve Sněmovně větší šanci," řekla Kovalčíková.
Bude to ale složitá cesta. Mezi členy komise bylo totiž i několik poslanců a senátorů a ti na včerejším jednání naznačili, že úpravy nakonec nemusí ani projít. "Úpravy jsou nedostatečné. Nepostihují řidiče, kteří dělají ty nejhorší přestupky," řekl člen komise a senátor Jiří Nedoma z ODS.
Debata nebyla jednoduchá
Také jednání expertů ostatně místy připomínalo hádku. Původně to měla být schůzka jen na maximálně několik desítek minut. Jenže vše se protáhlo na víc než čtyřhodinovou rozrušenou debatu.
První spory vyvolal právě senátor Nedoma, který na začátku jednání začal prosazovat další změny, přestože se předtím komise už na konečné podobě úprav dohodla.
Náměstkyně Kovalčíková pak neskrývala své zoufalství. "Kdybych mohla, tak se tady rozbrečím," řekla v jednu chvíli. A to ty největší hádky měly teprve začít.
Pokud přesto zákonodárci změny podpoří, začnou novinky platit od ledna příštího roku.