"Už dlouhé roky třeba navrhujeme, aby se zavedly dočasné řidičské průkazy pro mladé řidiče. V Rakousku to o třetinu snížilo počet havárií, za které tito řidiči mohou," řekl včera Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.
Právě se situací v Rakousku se MF DNES rozhodla vývoj v nehodách v Česku porovnat. Ještě před deseti roky totiž v Rakousku umíralo při haváriích téměř dvakrát víc lidí, než je tomu dnes. Loni zde tak přišlo o život 691 osob, zatímco v Česku bylo mrtvých 1 123.
Upravte nebezpečnou silnici
Co tak výrazný zlom v alpském státě přineslo? Tamní odborníci tvrdí, že to je kombinace hned několika věcí.
"Před deseti roky jsme rozjeli program za větší bezpečnost silnic. Díky němu lidé víc využívají bezpečnostní pásy, dětské sedačky. Počet mrtvých ovlivňuje i fakt, že si lidé kupují bezpečnější auta," řekl Klaus Machata z rakouského Kuratoria pro bezpečnost v dopravě.
"A vyplatilo se právě udělování řidičského průkazu na zkoušku, kdy se noví řidiči v prvním roce od zkoušek musí podrobit dalším dvěma jízdám s instruktorem," dodal.
V Rakousku oproti Česku platí i další opatření. Majitelé aut sice mohou úřadům odmítnout sdělit, kdo řídil jejich auto v době spáchání přestupku, ale úřady jim stejně pokutu vyměří. A je jen na vlastnících aut, jestli ji pak budou vymáhat od svého příbuzného, který vůz řídil.
Bez bodů, ale s méně policisty
Pavel Skládaný zmiňuje i další věc, kterou by Češi měli podle něj od Rakušanů "okoukat".
"Správci silnic v Rakousku musí po upozornění na nehodové místo s tímto úsekem něco udělat. Musí ho upravit tak, aby byla ta část silnice bezpečná," dodal Skládaný. I o tom se v Česku jen roky mluví.
Úplně ve všem na tom však Rakousko lépe není. V některých ohledech je tomu spíš naopak. Při nehodách je zde zraněno víc lidí než v Česku. Klaus Machata tvrdí, že i kvůli tomu se v Rakousku uvažovalo o zavedení bodového systému. Politici ho neschválili, zdál se jim příliš byrokratický a drahý.
Funguje zde systém "třikrát a dost". Ten stanovuje, že za první vážný přestupek hrozí viníkovi kromě pokuty i pokárání. Při druhém musí jít na přezkoušení. A při třetím přijde o řidičský průkaz.
"Osobně bych byl spíš pro bodový systém. V řadě evropských zemí funguje dobře," dodal Machata.
Přesto se rakouským úřadům daří dál počet mrtvých u nehod snižovat. A dokážou to i s menším počtem policistů. Zatímco v Česku připadá jeden policista na 210 lidí, v Rakousku "hlídá" v přepočtu na obyvatele o 62 lidí víc.
. Kde je na silnici bezpečnějiCelkem nehod Mrtví * Nehody, kdy byl někdo zraněn nebo zemřel. Nehody jen s hmotnou škodou Rakousko od roku 1995 neeviduje. Zdroj: Policie ČR, Kuratorium für Verkehrssicherheit (údaje za rok 2007) |