Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bodový systém bych nezměkčoval, říká Červíček

  11:38aktualizováno  26. září 10:38
Michaela Jílková zpovídala nového šéfa dopravní policie Martina Červíčka. Nechci, aby dopravní policie buzerovala slušné řidiče místo toho, aby se zaměřila na skutečné piráty silnic, řekl MF DNES.

Martin Červíček chce mít více policistů zejména na rizikových místech mimo obce | foto: David NeffMF DNES

Rozhovory Michaely Jílkové

Pane plukovníku, zatím jste se do povědomí lidí zapsal nic neříkajícími frázemi. Například ve své koncepci jste napsal: „Musíme zajistit rostoucí oprávněné požadavky doby.“ Co to znamená?
Dopravní policie je oprávněně kritizována za styl, jakým provádí některé silniční kontroly. A já chci reagovat na požadavky veřejnosti, se kterými se naprosto ztotožňuji.

A které to jsou?
Dnes a denně jsme konfrontováni se špatnou průjezdností komunikací, jejich ucpáváním v dopravních špičkách. Myslím si, že bychom se měli více věnovat těmto problémům.

Abyste nesliboval nesplnitelné. Nejsou obchvaty, kapacita silnic je omezená, že? Co s tím může dělat policie?
Chceme najít možnost, jak pracovat efektivněji, abychom se mohli více věnovat kontrolní činnosti na silnicích. Zkrátka nedělat některé činnosti, které nám výrazně svazují ruce. My jsme od začátku roku měli zhruba 120 tisíc dopravních nehod. A já se ptám: musíme být úplně u všech? Není možné zlepšit situaci tím, že by policie musela být přítomna až u vyššího finančního limitu nehody? Třeba u škody nad 250 tisíc.

Jenomže agresivita řidičů stoupá a je zde obava, že pokud u nehody nebude policie, mohou se řidiči vzájemně napadnout. Navíc pojišťovny tvrdí, že přibude pojistných podvodů.
Pokud by se účastníci nehody nebyli schopni dohodnout, tak tam samozřejmě dopravní policie bude konat. Mluvím o dopravních nehodách, kdy se účastníci chtějí dohodnout, ale nemohou, protože jim v tom brání výše škody. Nebo jim v tom brání vlastnické právo, které se vztahuje na třetí osobu. Ulehčilo by nám vypuštění institutu právnické osoby. Vždyť až 40 procent nehod musíme šetřit jen proto, že se stala na majetku třetí osoby.



Už víc než před měsícem jste říkal - budeme stát na těch nejrizikovějších místech. Kdy uvidíme, že vaše slova nejsou jen planá?
Před měsícem jsme se domluvili, že vyhodnotíme kritická místa, za která jsme byli kritizováni třeba i veřejností, samosprávou. Již jsou natipována a začneme se jim více věnovat. Jenomže to bohužel není jenom o těch kritických místech. Vezměte si poslední víkend, kdy jsme měli v terénu poměrně dost hlídek. Smrtelné nehody se staly na místech, která nejsou označena za kritická. Protože hodně smrtelných nehod vyplývá z neukázněnosti a netolerance. A to my těžko můžeme ovlivnit. Řidič má signalizováno červeným světlem a zvukovým zařízením, že nemá vjíždět na železniční přejezd, a vjede tam... To prostě policie není schopna ohlídat. Ano, budeme provádět kontroly, ale nemůžeme být všude.

A kdy tedy bude na silnicích vidět více policistů?
Tabulky nemáme naplněné zhruba z deseti procent. Ale už máme opatření, od kterých si slibujeme, že všechna místa obsadíme. Uvažujeme, že bychom zkrátili základní odbornou přípravu policistů, ale jen co se týče teorie. A přípravu přesunuli víc do praxe.

Jen aby to nebylo na úkor kvality.
Ne, to rozhodně ne. Žádná pravidla se nezmenšují. Platí tak, jak byla nastavena, jen v trochu jiné formě odborné přípravy.

Dopravní expert Stanislav Huml upozornil, že výkonnost dopravní policie po zavedení bodového systému klesla zhruba na 50 procent, což je podle něho fatální selhání. Jak je to možné?
Pana Humla si vážím, ale v této souvislosti s ním nesouhlasím. Došlo sice k určitému poklesu počtu řešených přestupků, ale místo toho jsme se věnovali časově náročnějším věcem. Řeknu příklad: kamionová doprava. V minulosti byla dost opomíjená. Dnes se jí věnujeme ve vší důslednosti. Jenomže je to časově náročnější než řešení přestupků při překročení povolené rychlosti. My prostě nechceme za každou cenu honit čárky a deklarovat, kolik máme zadokumentovaných přestupků. Upřednostňujeme kvalitu.

Podíl nákladních vozů na nehodách rok od roku roste. A navíc řidiči už nemusí mít povinnou praxi za volantem lehčího nákladního vozu kvůli směrnici EU. Takže kamiony často řídí nezkušení řidiči. Jak to hodláte řešit?
Budeme důsledněji kontrolovat technický stav kamionů, dodržování pravidel silničního provozu a budeme více kontrolovat převoz nebezpečných nákladů. A věcí další diskuse je i to, co vedení dopravní policie tvrdí dlouhodobě - bylo by vhodné zajistit větší praxi pro získání řidičáku na nákladní vozidla. Protože je pravda, že problémem je odborná připravenost řidičů, kteří za ty vozy usedají.

Budeme víc jezdit v neoznačených vozech

Řekl jste, že nechcete, aby dopravní policie "buzerovala" slušné řidiče. Ať se místo toho zaměří na skutečné piráty silnic. Máte pocit, že to už nastalo?
My se chceme věnovat všem přestupkům, které souvisí s porušením pravidel silničního provozu. Nikdo nechce zpochybňovat jednotlivá ustanovení pravidel a říkat, jestli je něco méně nebo více důležité. Na druhou stranu si za tímto svým prohlášením stojím, protože u některých policistů je potřeba změnit jejich přístup k silničním kontrolám. Zkrátka se musí začít věnovat opravdu zásadním problémům na silnicích, jako je nepřiměřená rychlost.

Když vás pokutují policisté kvůli nepříliš podstatnému prohřešku a za deset minut kolem vás prosviští agresivní, riskantně jedoucí řidič, tak si říkáte - ti policisté si to ulehčují, chytají jen "malé ryby". To pak k jejich práci respekt nemáte.
Musím s vámi souhlasit. Takže my se chceme věnovat těm zásadním problémům. Budeme se více pohybovat v neoznačených vozidlech a více dokumentovat tato závažná porušení pravidel.

Dalším problémem je, že policisté řidičům často nesdělí, kolik bodů za přestupek dostanou. Proč jim to neřeknou?
Povinnost, abychom tyto údaje sdělovali, neexistuje. My bodový systém nespravujeme. Jenom do něj zasíláme údaje o zjištěných přestupcích. Ale chceme jednat o tom, abychom disponovali informačním systémem, který nám umožní poskytovat tyto informace přímo řidičům.

Podle vás je nutná změna bodového systému a měla by být co nejdříve. V tom se lišíte v názoru s ministerstvem dopravy, kde teprve vzniká expertní komise a pozměněný zákon by měl platit až v roce 2009. Proč na změnu tak spěcháte?
Protože veřejnost by dostala signál, že současná situace nikoho nenechává klidným. Já bodový systém nevnímám jako nástroj represe, ale prevence. Každý by měl mít možnost včas si uvědomit nesmyslnost svého počínání a reagovat tím, že začne striktně dodržovat pravidla silničního provozu.

Kdybyste mohl dát konkrétní příklad.
Je zde trend, že se na velkém počtu dopravních nehod podílejí mladí, nezkušení řidiči. Takže považuji za naprosto správné, aby měli řidičák na zkoušku, byli po nějaké době přezkoušeni nebo se pro ně zpřísnila hranice pro odebrání řidičského průkazu v rámci bodového systému.

Ještě se diskutuje o tom, že řídit vozidlo by mohli lidé už od 17 let. Ale pouze pod dohledem dospělé osoby, která má řidičské oprávnění a je střízlivá. Jste pro?
Ne. Věková hranice 18 let je v současné době nastavena správně.

Jste u zkušeného řidiče pro odmazávání bodů v případě, že se půl roku nedopustí žádného přestupku?
Bojím se, že odmazávání nebo přehodnocování z hlediska času by komplikovala administrativní část toho systému. Jde-li nám opravdu o prevenci, tak bych prosazoval odmazání bodu jenom v případě, že se řidič bude prokazatelně účastnit něčeho, co má smysl. Třeba zdokonalovacích školení. Uvažoval bych i o zvýšení hranice bodového systému. Protože by neměl sloužit k tomu, aby postihoval lidi, kteří nepatří mezi ty nejvíce problémové osoby.

Někteří poslanci za ODS navrhují, aby nebyly body, ale jen pokuta za nesvícení přes den a telefonování při jízdě. Souhlasíte?
Telefonování je zásadní přestupek, protože řidič pak není stoprocentně koncentrován na silniční provoz.

Nesvícení přes den?
Prozatím jsem pro to, aby to zůstalo ve stejném stavu jako dnes.

Nepřipoutání se pásy?
Nezměkčoval bych nic, co zvyšuje bezpečnost účastníků silničního provozu.

Poslanci také navrhují za překročení povolené rychlosti o 20 km zachycené radarem pouze pokutu, kterou by zaplatil vždy majitel auta, aby se nemohl vymlouvat na osobu blízkou.
Nesouhlasím.

Dále se diskutuje o možnosti zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/hod. Vy jste řekl, že jste pro 150 km/hod. Ale policejní prezident Martinů řekl, že mnohde na dálnicích je i 130 km nebezpečná rychlost. Pořád jste pro těch 150 kilometrů?
Já říkám - pojďme se bavit o umožnění vyšší rychlosti v místech, kde to vůbec je možné z hlediska technického stavu a hustoty provozu. A muselo by to být regulováno proměnlivým značením. Souhlasím s panem policejním prezidentem, že těch úseků asi moc na českých dálnicích nebude. Ale jestliže dnes jedu po dálnici, po novém úseku - například z Prahy do Hradce - hustota silničního provozu je minimální, provoz by byl monitorován a bylo by tam proměnlivé značení, jakou rychlostí mohu jet, tak o takové možnosti jsem ochoten uvažovat.

Takže na dálnici Praha-Hradec Králové, když nebude provoz, byste povolil těch 150 kilometrů v hodině?
Na některých úsecích, na některých úsecích.

No, aby nám z toho nezbyl jeden úsek v jednu hodinu jeden den v týdnu. Další vaše benevolentní myšlenka je, že byste povolil 0,2 promile. Já to chápu, protože i toxikologové říkají, že u koncentrací do 0,2 promile není průkazné, že dotyčný pil alkohol. Ale odborníci varují - když povolíme jedno pivo, mnozí si řeknou - dám si dvě a nic se nestane.
Nikdy jsem neřekl, že bych povolil 0,2 promile. Hovořil jsem o tom, že je to pro policii časově a finančně náročné. Protože my s každým řidičem po pozitivní dechové zkoušce musíme jet na krevní zkoušku a pak to celé zdokumentovat. A řešením by bylo, aby dechová zkouška prováděná na kalibrovaných přístrojích byla uznána jako důkaz alespoň v přestupkovém řízení.

A jste pro posunutí hranice na 0,2 promile?
V žádném případě nejsem momentálně pro povolení hranice požívání alkoholu. Protože souhlasím s názorem, že by to mohlo vést opravdu k tomu, že si to jedno pivo mohu dovolit. A to by mohlo být velké riziko.

Nejdu po funkcích, ale pracoval jsem na sobě

Nyní osobní záležitost. Myslíte, že jste mužem na svém místě? Nejste specialista na dopravu, pracoval jste u cizinecké policie, pak jste byl šéfem náchodské kriminálky. Víte, jestli dopravě vůbec rozumíte?
To ať hodnotí někdo jiný. Řeknu jenom jedinou zásadní věc. Jsem člověk, který přišel z regionu, který se podílel na řízení v rámci středního managementu. Jsem člověk, který netrpí určitou provozní slepotou...

... ano, ale mně jde o to, jestli rozumíte dopravě?
Jsem přesvědčen, že dopravní problematice rozumím odpovídajícím způsobem. Jsem týmový hráč a kolem sebe mám plno specialistů a odborníků. Nevelím policistům na úrovni krajů a okresů. Jsem tady proto, aby ředitelství vytvářelo odpovídající podmínky pro činnost dopravní policie. A o to se budu z pozice ředitele snažit.

Mimochodem, je zajímavé, jak jste k té funkci přišel. Vy jste se 15. srpna dozvěděl, že jste udělal úspěšně konkurz na policejního radu na prezidiu. A v ten stejný den jste se náhodou rozhodl, že se přihlásíte do konkurzu na šéfa dopravní policie. A za jeden den, nebo dokonce za pár hodin jste musel napsat koncepci dopravní policie, s kterou jste - jako jediný uchazeč - zvítězil. To je obdivuhodné...
Tak já zdůrazňuji, že všechno je v souladu se zákonem a že jakékoliv moje počínání v souvislosti s výběrovým řízením bylo naprosto transparentní.

Ale že jste tu koncepci napsal za ten jeden den! To je úžasné, když nejste dopravák.
V rámci projektu zlepšování kvality řízení organizovaného policejním prezidiem jsem byl dlouhodobě připravován na věci, které se týkají zlepšení vztahů a zlepšení fungování organizace řízení. A základ té koncepce není o ničem jiném než o manažerských přístupech, jak zlepšit řízení policie.

U policie pracujete 17 let a z toho jste byl 13 let v řídících funkcích. Vypadá to, že jste takový cílevědomý. Že jdete po funkcích...
Nejdu po funkcích. Na druhou stranu řeknu - ano, pracoval jsem na sobě, doplnil jsem si vysokoškolské vzdělání na dvou vysokých školách. A samozřejmě je to i moje zapojení do projektu, který u policie fungoval přes dva roky a byl zaměřen právě do oblasti managementu.

Jste mladý, je vám 35 let, stále stoupáte. Pane plukovníku, třeba byste se jednou mohl stát i policejním prezidentem?
Ani v nejmenším mě tato možnost nenapadla.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Neznámý útočník střílel z vozu na projíždějící auto, žena nepřežila

V jihlavské Slavíčkově ulici se střílelo na projíždějící automobil. Útok...

Na okraji Jihlavy se v pátek odpoledne střílelo. Po ženě v autě z protijedoucího vozu několikrát vystřelil zatím...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Nenecháme si vnucovat, kdo u nás bude pracovat nebo žít, řekl Babiš v Bruselu

Premiér Andrej Babiš vystoupil v Bruselu na tiskové konferenci na okraj summitu...

Premiér Andrej Babiš odmítá, aby se Česko pokoušelo přijetím několika uprchlíků přesvědčit Evropskou komisi ke stažení...

V USA se kolem MeToo šíří rozpaky, vánoční večírky poznamenal strach

Demonstrace na podporu kampaně MeToo před Trump Tower na Manhattanu (9....

Američané začínají zpytovat svědomí, zda se to s povykem kolem sexuálních skandálů nepřehání. Některé případy ukázaly,...



Další z rubriky

VIDEO: Kus staré dlažby na novém chodníku s cyklostezkou udivuje Přerov

V přerovské ulici Velká Dlážka zůstal po opravě třináct metrů dlouhý původní...

Údiv i všelijaké narážky vyvolává nyní v Přerově několikametrový úsek ulice Velká Dlážka. Nově předlážděný chodník s...

Velel zásahu na Národní třídě, přesně po 28 letech dostal medaili. Za králíky

O bývalém policistovi a současném chovateli Michalu Danišovičovi natočil v roce...

Bývalý důstojník SNB Michal Danišovič velel 17. listopadu 1989 zásahu na pražské Národní třídě, kde policisté surově...

Pobodali mě v teplické nemocnici. Milan se poprvé svěřil, co se stalo

Agresivní pacient teplické nemocnice pobodal spolubydlící.

Psychicky narušený muž pobodal 11. listopadu v teplické nemocnici dva pacienty, s nimiž sdílel pokoj. Jednoho řízl do...



Najdete na iDNES.cz