Tak ničí struska stěny vstupního objektu ostravské fakultní nemocnice.

Tak ničí struska stěny vstupního objektu ostravské fakultní nemocnice. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Bobtnající struska nezná v Ostravě slitování. Ničí další budovy

  • 176
Vypadá to jako epidemie, proti které žádné očkování nepomůže. Na stále více místech Ostravy se dere z podloží staveb na povrch bobtnající struska a ničí vše, co se jí v posledních dvaceti letech postavilo do cesty. Problém si začínají firmy a úřady přehazovat, nikdo nechce být viníkem nejméně stamilionových škod.

Když MF DNES v létě informovala o tom, že ostravská dálnice D1 se vlní vinou bobtnající strusky, odborníci netajili, že takových problémů je v regionu podstatně víc. Jejich slova se naplňují. Například se to týká obchodního centra v Ostravě-Svinově.

Oba velcí prodejci, kteří tam byli léta v nájmu, utekli. Vyděsily je vzedmuté podlahy a praskající zdi.

Kde jsou problémy

Dálnice D1 v Ostravě
Vstupní objekt Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě
Stará část Avion Shopping Parku v Ostravě-Zábřehu
Silnice v Ostravě-Hrabové
Silnice z Ostravy do Bohumína
Obchodní centrum Ostrava-Svinov
Kanalizace ve Staré Vsi
Prodejna aut ve Frýdku–Místku

"Prostory naproti Hornbachu ve Svinově jsme si pronajali v roce 2002. Minulý týden jsme je ale spolu s dalším obchodníkem vrátili vlastníkovi, protože budova se nedá užívat," říká Luděk Kováč, ředitel marketingu v OKAY Holding.

Podlaha se zvedla o čtyřicet centimetrů

První problémy zpozorovali zaměstnanci obchodního řetězce před rokem. "Řešili jsme to s majitelem, ale nic se nedělo a závad přibývalo. Podlaha se místy zvedla až o čtyřicet centimetrů, praskliny ve zdech se zvětšovaly...," líčí Kováč.

Podle něj se vlastník budovy nejdříve zdráhal na výpověď přistoupit, ale oba jeho nájemci trvali na svém. Nakonec se asi před měsícem obě prodejny vystěhovaly. "Při předání objektu vlastníkovi jsme postupovali společně s druhým nájemcem. Posudky ukázaly, že budova opravdu není ve stavu, abychom tam mohli zůstat," potvrdil za firmu Mountfield Karel Klec. Nechtěl ale spekulovat o tom, co zavinilo náhlou devastaci budovy.

Zástupce vlastníka svinovského obchodního centra Miloš Horák příčinu zná. "Máme potvrzeno, že problémy působí bobtnající struska v podloží budovy," netají.

O vinících rozhodnou zřejmě až soudy

Vlastník nemovitosti plánuje její opravu, podle Horáka už má připravený projekt. Ale protože budova stojí už deset let, bude muset nemalé náklady uhradit ze svého - na rozdíl od investora ostravské části dálnice D1, kde se problémy projevily ještě v záruční lhůtě.

Co je struska

Hrubozrný materiál černého zabarvení s ostrými hranami a skelným leskem. Se struskou se lze setkat téměř všude - třeba ve stavebnictví a při údržbě chodníku v zimním období.

Struska vzniká během výroby oceli, tavení a rafinaci kovů, spalování uhlí, různých odpadů, dřevní hmoty a spontánně při vývěru lávy.
Zdroj: strusky.cz

Struska připravená pro stavební využití.

"Stejné problémy mají i další novostavby na Ostravsku z posledních dvaceti let," řekl Radim Čajka, šéf katedry konstrukcí na Fakulty stavební ostravské VŠB - Technické univerzity. Škody mohou jít podle něj do stovek milionů.

Kdo za to může? Investoři míní, že viníky jsou jednoznačně stavební firmy. Ale přesnou odpověď budou muset zřejmě zjistit soudci.

Ostravská dálnice prochází prověrkou

První žalobu podala už v létě stavební firma Eurovia a další chystá. Chce vysoudit asi třicet milionů korun po dodavateli strusky, ale také bránit své dobré jméno.

Šéfy Eurovie naštvali zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Už jsme informovali dopisem pověřeného ředitele ŘSD Reného Porubu a jejich odborníka Jana Hromádka, že na ně chystáme žalobu. Právníci ji připraví do čtrnácti dnů," říká mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Firma totiž uznala reklamační vady, na své náklady je zčásti opravila a na jaře chce dokončit zbytek. Šéf ŘSD ale naznačil, že bude žádat přestavbu celé silnice a možná i mostů, protože jde o nekvalitní stavby. Další závady podle Poruby prokázaly nedávné zkušební vrty. Průzkumy dálnice ale dál pokračují a první závěry by mohly být až kolem 10. prosince. "Pak budou následovat kontroly mostů," říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Struska získala certifikát pro stavební využití

Zatímco investor je přesvědčený, že za problémy na dálnici mohou stavbaři, stavebníci žalují dodavatele strusky a ten možná bude jednou žalovat stát. Právě státní zkušební ústav totiž potvrdil, že struska je vhodná do podloží staveb, a tím se pak řídila řada firem.

Zkušební vrty odhalily v podloží dálnice D1 na Ostravsku nejrůznější odpad..
Zkušební vrty odhalily v podloží dálnice D1 na Ostravsku nejrůznější odpad..
Vzorek stavebního odpadu z podloží dálnice D1.

Materiál, který se skrýval v podloží ostravské části dálnice D1

"Při stavbě obchodního centra ve Svinově měla firma certifikát vydaný státním ústavem, že struska je plnohodnotnou náhradou přírodního kameniva, které nenasakuje vodu a nebobtná. Jestli struska bobtná, pak neměla získat certifikát," upozornil Miloš Horák.

Bobtnání některých druhů strusky prý nebylo neznámé

Mnozí odborníci tvrdí, že o bobtnání strusky se dřív nevědělo, jiní ale oponují. "Už před čtyřiceti lety jsme věděli, že některé typy strusky nejsou do podloží vhodné, protože bobtnají. Správce haldy vždy řekl, kterou strusku mám vzít a které se vyhnout," vzpomíná šéf opavské stavební firmy Jan Urbiš. "Teď certifikát někomu pomohl vydělat na bezcenném odpadu,"míní.

Jak dopadnou žaloby, nikdo neví. Jisté ale je, že dálnici D1, která bude od ledna v Ostravě bezplatná a měla by ulevit městu, až začne oprava Svinovských mostů, čekají také alespoň částečné uzavírky. "Od 1. dubna do 31. května uzavřeme kvůli opravě asi dvoukilometrový úsek dálnice od Rudné ulice pro Hrušovské mosty," říká Petra Kučerová z Eurovie.

Kromě toho bude nezávislá firma odkrývat podloží dálnice pomocí bagrů, proto se dají čekat další uzávěry. Výsledky průzkumů rozhodnou o definitivní podobě opravy dálnice. Na tu si ale počkáme. "Slíbili jsme, že přestavba nebude v kolizi s rekonstrukcí Svinovských mostů," ujistila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video